Röd, rosa eller orange?

mörkröd rosDet ser ut som rosen växer i en stenhög, men det gör den inte. Den har fin jord och trivs bra. Även klövern trivs väldigt bra lite här och där. Klövern har långa revor och grenar ut sig så det blir bara mer och mer. Dessutom ligger den i botten på gräsmatten. Drar jag bort en reva så blir det ett djupt hål i gräsmatten. Jag inser att jag kan inte utrota klövern, jag rår helt enkelt inte på den.

rosa rosDen rosa rosen växer lite skyddad i utkanten under ett äppelträd. På alla äppelträden kommer det äpplen, mer eller mindre. En del kart ramlar av, vilket är bra, eftersom de annars skulle växa för tätt ihop.

Väderrapport: Det är strålande sol och ingen vind att tala om. Dagen kommer att bli varm. Då går det åt mycket vatten.

Min cykel är på verkstad. Den ska få nya ytterdäck eftersom både fram- och bakdäcket var torra av solen, slitna och spruckna. Det var risk för att jag skulle få punktering. På måndag får jag hämta den, och då ska den hämtas annars får jag böta 50 kr per extra dygn den är på verkstaden. Jag antar att det är av utrymmesskäl som verkstaden debiterar en extra avgift för förvaring. Självklart ska jag hämta min cykel på måndag.

orange rosDen orange rosen växer i samma rabatt som den mörkröda, ut mot promenadvägen.

Jag läser nu en bok som heter ”Drömbokhandeln” av Laurence Cosse. Boken handlar om vagabonden Ivan och den italienska arvtagerskan Francesca som öppnar en minst sagt ovanlig bokhandel, där deras litterära drömmar kan få fritt spelrum. De gör uppror mot bästsäljarhysterin genom att bara erbjuda bra romaner: ett stort antal litterära mästerverk har valts ut av en topphemlig kommitté bestående av likasinnade litteraturkännare. Drömbokhandeln blir en succé, men då börjar också problemen. Drömmarna möts av småaktighet, avundsjuka och våld.

Ungefär som i verkliga livet!

Röd, rosa eller orange, vilken ros är finast?

 

2 thoughts on “Röd, rosa eller orange?

Kommentera

