Från Berg till Borensberg

båtenIdag har jag åkt en tur med den här båten. Från Berg till Borensberg är det landvägen 2,2 mil. Med båt, alla slussar och broar tog det 3,5 timmar. Varje sluss tar väldigt lång tid. Vi som åkte med var i vanlig ordning de som sett sina bästa dar. Under resan kunde vi sitta inne eller ute, stå ute eller inne, fika, äta, dricka eller bara koppla av. Det var lätt att dras med i tempot som var slow motion. Båten gick i tio kilometer i timmen. Den liksom gled fram i vattnet, när vi inte stod stilla och väntade på att gå igenom någon sluss. En av slussarna, den i Borensberg, dras fortfarande för hand. Fantastiskt!

Det blev alltså en riktigt stilla dag, och en alldeles underbar dag! Enda smolket i glädjebägaren var maten. Jag beställde en Ceasarsallad. I menyn stod det: kyckling, bacon, parmesan och örtkrutonger. Finns det Ceasarsallad brukar jag ta det för jag tycker om blandningen av de smaker som den innehåller. Vad tror ni jag fick? Jo, en helstekt kycklingfilé på salladsbädd med baconchips och brödkrutonger (rikligt)! När servetrisen kom och frågade om det smakade bra, sa jag att jag saknade parmesanen eftersom den ger rätten en speciell smak. Då svarade tjejen: ”gjorde du?”

björkfenderslussöppningvyEn av akvedukterna, en sluss som snart är öppen (jag känner ingen av dem som råkade sitta i fören) och en rejäl björkstock som hjälper till att ta emot. Utefter hela vägen finns underbart fina och vackra hus, fantastiska vyer och fina leder att gå eller cykla utefter.. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att cykla eller vandra delar av sträckan vid något tillfälle. I Borensberg fick vi gå i land i en halvtimme innan båten vände tillbaka. Då klev det ombord en busslast tjattrande italienare som gjorde att vi blev försenade med en kvart, vilket gjorde att jag inte hann till Cloetta i Ljungsbro för att köpa choklad. Det var bra för min hälsa och plånbok men trist för mitt godissug. Under resan fick vi också en massa nyttig information om allt som hade med slussarna att göra, från Baltzar von Platen till vilka som bott i de olika slotten (bland annat Axel von Fersen). En sluss är en halvmeter kortare än de andra. Det beror på att alla slussarna har olika byggare och den som byggde den kortare slussen var inte riktigt kontant med Baltzar von Platen, utan ville jäklas lite med honom. Det finns båtar som behöver hela längden och som därför kan få det besvärligt i den korta slussen.

Posten, vad håller ni på med!! Kan ni inte läsa? Rätt adresserade och frankerade brev kommer tillbaka med uppgift om att adressaten är OKÄND, trots att det finns en brevlåda med namnet på, på den angivna adressen.

8 thoughts on “Från Berg till Borensberg

  1. Nämndes det inte i informationen att ni befann er i Tofflans hemtrakter, dvs bara ett stenkast från Metropole Byhålan? Där är Tofflan född – och där är sagde Baltzar begravd (intill kanalen, förstås). Staty står han på torget.
    Rekommenderas är en tur till Linköping! Besök då Gamla Linköping som har en affär som säljer lite sekunda Cloettagodis alldeles för billigt… (Bara fel på utseendet, inte smaken).

    • Det kanhända att jag var ouppmärksam i det ögonblicket när det informerades om att vi befann oss i Tofflans hembygd. Annars kan det bero på att jag redan visste det och sände en tanke till dig under färden, då vi gled fram parallellt med Motala ström. Det var väldigt vackert.
      Som det godismonster jag är har jag självklart varit i Gamla Linköping och handlat Cloettas godis i massor. Jag gick min projektledarutbildning i Linköping, ett samarbete mellan Skatteverket och Linköpings universitet, och då fanns det utrymme för lite utsvävningar.

  2. Kan tänka mig att det är rogivande att glida fram i kanalen på stor passagerarbåt och bara njuta. Det är lite annorlunda att gå den med egen båt då det gäller att se upp lite varstans. Dock upplevde jag att våra två kanalfärder var härliga och rogivande och Sverige har faktiskt mycket vackert att beskåda.Roligt för dig att Stellan kommer på besök och kanske stannar ett tag.Det är så härligt med barnbarnen även nu när de är stora. Idag är det skyfall och mörkt så man får nästan tända lampan fast jag vill hellre kura skymning.

    • Ja, det är skilda världar, att åka passagerarbåt utan ansvar mot att ha eget ansvar för båtens framfart. Jag kommer inte ihåg om ni kom med båt eller bil när ni hälsade på oss i Ludvika. Trodde det var med båt upp genom kanalerna men då undrar jag hur ni kom från båten till oss? I Kalmar kommer jag ihåg att ni var med båt.
      Stellan kommer inte på något längre besök, men jag är så glad för den stund vi får ses.
      Här riktar jag in mig på en dag utan sol. Började med att städa kylskåpet, vilket var precis vad det behövde.

  3. Vi kom med båt till Kalmar när vi seglade runt och kanalen hem första gången,sedan har vi seglat upp en kompis båt till Stockholm så vi har gått kanalen båda vägar. Till Ludvika kom vi med bil och det är ett antal år sedan dess. Ja tiden flyger liksom.Sist ni var här var nog Daniel så där 3-4 år kanske 5 men inte mer.Det är länge sedan de.

    • Det är oftast på barnen vi ser att tiden har gått, och det är väldigt länge sedan jag var på din ö. Så många kul minnen ni måste ha från era seglingar, att ta fram när ni inte längre seglar själva. På något vis känns det som om tiden går fortare och fortare. Fick jag bestämma skulle jag liksom stanna tiden ibland. Det skulle finnas en pausknapp på livet.

  4. De där att stanna tiden eller att kunna använda en pausknapp vore inte dumt att ha.Ja vi har många minnen från våra resor kort och film att titta på och prata om och uppleva på nytt.Men vi har så mycket här i Sverige att se som vi inte gjort så att resa långt behövs egentligen inte.

    • Javisst har vi mycket att se och uppleva alldeles inpå knuten. Ibland brukar jag säga att vi behöver inte gå över ån efter vatten, men samtidigt är det väldigt härligt att komma långt bort och uppleva en annan kultur. Det ena behöver inte förta det andra, men när orken och benen inte längre vill så finns det ändå mycket kvar att uppleva på nära håll.

Kommentera

