Sommar, sommar, sommar

Efter regn kommer sol, precis så har det varit. Helgen regnade bort men nu skiner den härliga solen. Underbart för alla som slutar skolan och ska fira utomhus. Glada studenter som sjunger och skriker sig hesa från flak och bilar, en underbar tid, en sommar att vila upp på innan de allra flesta fortsätter pluggandet för att ha en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden.

hammockJag hoppas de flesta har möjlighet att någon gång i sommar vila i en hammock. Det går självklart lika bra att sitta och prata i den, eller fika i den eller bara sitta och filosofera en stund.

Igår blev en hektisk dag som inleddes med två rundor till soptippen med fem säckar ogräs, grenar, betong och uttjänta radiatorer. Jag var osäker på var jag skulle lämna radiatorerna så jag frågade en kille som jobbade på tippen om detta. ”Radiatorer, vad är det?”, sa han. ”Element”, svarade jag, och då frågade han om det var vattenfyllda, oljefyllda eller bara elelement. Det var bara el, och då skulle de kastas bland metalskrotet.

Det blev en resa över sundet för besök på Ölands bank, som har väldigt trevlig och tillmötesgående personal. Jag har alltid blivit bra mottagen och fått all hjälp jag behövt. Nu var det ett enkelt ärende, öppna olika konton och ett bankgiro, men det blir mycket papper och mycket att fylla i hit och dit. Nu är det företaget också igång. Heja!

Lunchen åts på Kaj4 med utsikt över hamnen. Mycket god sallad och vällagad och välsmakande mat, och efteråt kaffe och havrekaka.

Sen blev det kollo. lupinerMellan besöken på tippen och banken kollade jag på Blocket, och hittade en mulltoa till kollo. Den fanns i Oskarshamn, och har hämtats idag. Det blir väldigt bra med toa i stugan så jag slipper cykla hem när jag måste. Igår blåste det för mycket för att det skulle vara skönt att sitta i hammocken, men det kommer flera dagar för det.

Oskarshamn har ingen lockande infart till stan. Det är industriområden, grushögar och ser allmänt sjafsigt ut. Mulltoan fanns nere i hamnen och hade använts i en sjöbod. Nu har den bytt från sjöbod till kolonistuga. Det får man väl se som att den bytt upp sig?

På vägen hem blev det lunch i Mönsterås, på det trevliga konditoriet som har lunchbuffé med soppa, bakad potatis med röror, lasagne och mycket vegetariskt. Efteråt kaffe och nybakad kladdkaka. Mums!

I konditoriet spelade de musik på en behaglig nivå av en artist som heter Ove Sigfridsson eller Sigvardsson (mitt minne är inte alltid helt bra). Han sjöng i alla fall låtar av Bob Dylan. Det fanns också te av hög kvalitet och därmed högt pris till salu i snygga burkar och självklart en massa goda bakverk. Till på köpet tror jag att jag såg min favoritkåsör Eva Bergqvist-Andersson köpa en lasagne att ta med. I alla fall gick hon in på tidningens redaktion. Inget besök i Mönsterås utan att köpa garn hos lillan.skata. Denna gången blev det flickgarn till koftor. I butiken satt säkert tio damer och stickade, mitt på dan mitt i veckan! Det är fler som lever ett gott liv. salladsbufféHär är delar av den läckra buffén. Armen och den gula tröjan tillhör en okänd. Ifall någon försöker applicera den på någon känd person.

Ha en fortsatt trevlig eftermiddag och kväll!

 

4 thoughts on “Sommar, sommar, sommar

  1. Å hammock, som sagt… Fanns i mammas och pappas trädgård, men det var mest pappa som sov i den de senate åren. Nu är inte bara trädgården och hammocken borta utan även pappa.
    Idag har vi varit vid Annas mammas stuga, den verkar vara i klass med din. Så härligt, vädret blev ju kanonbra för vår student!

    • Jag tror du har fina minnen av såväl trädgården som din pappa. Ta fram dem ibland! Du kan säkert hämta kraft ur minnena.
      Många aktiviteter så här års är väderberoende. Underbart med en solig och fin studentdag för er student. Då passar det fint att ha kalaset i en koloniträdgård.
      Hoppas du är ledig idag och får lite tid för återhämtning efter allt som varit i veckan.

    • Det låter härligt, att du har en ledig dag.
      De fina minnena ger kraft och styrka.
      Jag har förstått att många studentfamiljer vilar ut idag.
      Säkert passar många på att vara lediga även i morgon för att få lite längre sammanhängande ledighet.

Kommentera

