Söndagssummering

min nya tavlaMin nya tavla med blänk i. Det är en ”kinesisk gulros”, jag gillar den citrongula färgen och att konstnären lyckats så väl med ståndaren och pistillerna. Konstnären heter Gabriella och har sina rötter inte långt från där såg dagens ljus, men vi känner inte varandra. Hennes svärmor var min första lärarinna, en mycket snäll och bra ”fröken”. Den tiden minns jag som väldigt ljus och fin, även om jag var blygast i klassen.

Efter en lite tafflig morgon blev det en cykeltur till det tillfälliga galleriet där Grafik 99 hade utställning över helgen. Nattsömnen blev störd av Tor som blixtrade och mullrade alldeles förfärligt. Katten gillar inte heller åskan så jag fick sällskap i sängen. Det var inte lätt att se hur vädret skulle utvecklas under dagen. Jag brukar känna efter när jag går ut med soppåsen. Sen vet jag hur jag ska klä mig när jag ger mig ut. Konstnärerna som hade jouren var väldigt språksamma och berättade om sina verk och hur de jobbar. En av konstnärerna hade sin lilla hund med sig. Hunden hade tratt därför att hon var opererad i ena ögat. Ett barnbarn hade burit vovven och tappat hunden i cementgolvet, så illa att ena ögat skadats. Om två veckor när stygnen tas bort vet man om ögat gick att rädda. Den lilla vovven är bara ett år, så jag hoppas verkligen att hon får ha båda sina ögon intakta.

potatisFrån utställningen blev det raka vägen till kollo och inspektion av vad som hänt sedan igår. Det visade sig vara en hel del. Potatisen är uppe så här mycket, trots att den sattes ganska sent och utan varken förgroddning eller fiberduk. Det vita är äppelblommor som fullständigt täckt hela tomten. Nu är det bara att vänta på frukten. På kollo finns ingen toa så besöken blir begränsat långa. Det finns allmänna toaletter men dit har jag ännu ingen nyckel. När jag köpte kolonin sa en av dem från styrelsen att hon har mulltoa och att jag gärna fick titta på den. Det gjorde jag idag, när jag irrat runt en stund i gångarna, för att komma till rätt stuga. Hon och maken har redan bott i stugan i en månad. De hade gjort den väldigt fin, och hade allt som jag har hemma. En öppen spis värmde gott i ett hörn. Mulltoan funkade bra och tar inte så stor plats, så nu börjar jakten på en sådan.

Jorden var väldigt blöt idag. De plantor jag skulle sätta i en kruka var genomblöta och behövde inget ytterligare vatten. Det var svårt att rensa eftersom det var så blött. Det blir bättre och bättre i landen. Jag unnade mig till och med att lösa två sudokun.

blomman utan namnDet finns ett antal av sådana här blommor. Igår var ingen utslagen och idag var dessa utslagna. I morgon är det säkert ännu fler. Det händer saker varje dag. Grannen med bikupan lät bina hämta nektar en stund. Han tror att han ska ha honung till midsommar.

Även på söndag finns det pappersarbete att sköta. Det är gjort, så allt flyter på. Flera samtal på telefon har det blivit, ett väldigt långt från någon som ibland har ett stort behov av att prata av sig. Ett annat samtal blev som om jag ringt själv, kort, inget kringsnack utan fram med ärendet direkt och sen några meningar för att avsluta.

Nu ska jag göra ett handbad, sätta händerna i vatten med olja i, för att mjuka upp dem och för att naglarna ska se någorlunda normala ut. Trevlig kväll!

2 thoughts on “Söndagssummering

    • Ja, det var verkligen tråkigt med den lilla vovven. Precis som du hoppas jag att ögat klarar sig. Det var nu hopsytt, och först när stygnen tas bort vet man hur det gått.

Kommentera

