Kanon och kalkon

CIMG0319Idag blev det kanonväder, strålande sol, inte ett moln någonstans och ingen vind, helt underbart. Jag har stått på marknad i lasarettsparken, den fina parken på baksidan av sjukhuset. Marika från favoritfiket stod nästan mitt emot, och sålde nostalgiprylar och gammaldags godis. Nästan mitt emot på andra sidan stod en dam som jag så väl kände igen, men inte kunde placera. Hon sålde stickat i nästan alla dess former. Framåt eftermiddagen var jag tvungen att fråga henne varifrån jag kände igen henne – vi har vattengympat ihop varje måndag hela vårterminen!! Utan baddräkt var hon inte på rätt plats. En del andra säljare kände jag igen sedan tidigare marknader, så jag bytte några ord både här och där. Det var det som var kanon, bra väder och trevlig marknad.

Dagens kalkon går till min systers ena svägerska. Hon var på marknaden tillsammans med några andra tjejer. Jag var lite fundersam på hur hon skulle bete sig eftersom jag tidigare har stött på andra i min systers närhet som satt näsan i vädret när de mött mig. För att undvika pinsamheter gick jag en sväng så hon skulle slippa se mig. Min medhjälpare hejade på henne, hon hejade inte tillbaka. I stället sänkte hon blicken i marken, en urfånig reaktion. Skilj på sak och person. Det gjorde en väninna till min syster som kom på marknaden. Hon hejade och bytte några ord, sa att hon skulle på konferens och upptäckte att den var i Västervik-inte i Kalmar där hon befann sig!

Otacksamma katt! På marknaden köpte jag en kaninsvans till henne. Försäljaren påstod att katter gillar kaninsvansar på fråga vad man ska ha en kaninsvans till. När hon fick svansen luktade hon på den en stund, och sen gick hon därifrån. CIMG0414

Nu ska jag ge mig ut på jakt efter en stor glass.

Kommentera

