Genom livet på en räkmacka

Det finns människor som aldrig har en motgång, allt går deras väg genom livet. De vet inte vad prövningar av olika slag innebär, de är skonade från mycket men samtidigt har de ingen erfarenhet av livet. En del människor brukar uppge livets hårda skola som sin utbildning, och det är säkert en utbildning (eller delar av den) som gett mycket erfarenhet, ödmjukhet och förståelse för andra människor. Teoretisk utbildning är självklart ett bevis på att jag har en viss kunskap, men det säger inget om jag faktiskt är lämplig för uppgiften, vilken det nu än gäller. Inte heller den som gått i livets hårda skola är självklar för en viss uppgift men den människan kan vara väl så bra på en viss tjänst som en som har bevis på sin kunskap.

Egentligen var det inte det jag ville skriva om, utan dessa människor som går genom livet utan att anstränga sig, med allt inom räckhåll. Det är inget som säger att dessa människor är lyckligare än andra. Däremot tror jag mig veta att de aldrig behövt ligga vakna och ha ångest därför att pengarna aldrig räcker, inte ens till livets nödtorft. Själv har jag aldrig behövt ha det så knapert, så på det viset är jag lyckligt lottad. Jag märkte det tydligt under min tid som delägare i en butik. Vi visste precis vilka dagar då det var knappt med kunder, då de som kom bara tittade. Det var veckan före utbetalning. Jag ser det fortfarande i en grupp jag är med i på facebook. Det finns de som vill köpa garn men som inte kan betala förrän det kommer nya pengar. Då är det inte mycket till guldkant i tillvaron. 

Dagens snackis har varit tvillingarna Sedin. Förra söndagen var de med och vann VM-guld i ishockey och igår vann deras häst Elitloppet. Dessa grabbar har förmodligen aldrig behövt fundera på om pengarna räcker till alla räkningar denna månaden. Om de är lyckliga, glada och tacksamma vet jag inte. Det sägs att de är trevliga och sympatiska.

Vad jag kan konstatera är att livet är olika för oss alla. Ingen har ett likadant liv som någon annan. Där är vi alla unika. Inte ens syskon i samma familj har samma uppväxt, kan ha det men behöver inte ha det.

Jag har ingen aning om hur det är att åka genom livet på en räkmacka. Mitt liv har varit kantat av törnesnår som det ibland varit svårt att komma igenom utan alltför djupa sår och rispor. Många som får frågan om hur de skulle leva om de fick möjligheten att leva om sina liv, svarar att de skulle leva om livet precis likadant. Det skulle inte jag göra, definitivt inte.

I min närhet ser jag människor göra varandra illa, människor som har nära band, men som behandlar varandra så dåligt att jag blir alldeles förskräckt. I stället för att prata med varandra inskränker sig deras ”kommunicering” (om man kan kalla den det) till att skicka tarvliga sms. Inte konstigt alls att världen ser ut som den gör om människor som stlila blommaår varandra väldigt nära behandlar varandra sämre än sämst. Tänk om! Vi har bara ett liv och det är alldeles för kort för att vi inte ska vara glada för vad vi har och unna varandra en stund av lycka. Försök se något positivt i allt som sker!

2 thoughts on “Genom livet på en räkmacka

  1. Eftersom jag har varit långtidsarbetslös och ser ut att bli arbetslös igen snart, vet jag exakt hur det är när man måste vända på varje krona. Men man lär sig på nåt vis att få pengarna att räcka till. Så länge jag får lön känner jag mig jätterik – och jag har numera alltid pengar kvar veckan före lön också. En lärdom jag fått när jag inte hade nån inkomst.
    Tarvliga sms är dumt!! 😦

    • Det gamla uttrycket att rätta munnen efter matsäcken gäller fortfarande. Då räcker det till det mesta, kanske inte alltid till det extra men till livets nödtorft i trängda lägen. Jag är också ganska bra på att få slantarna att räcka. Det har jag varit ända sedan jag var liten flicka, så jag har övat länge.
      Jag tycker det är bättre att prata med varandra än att ”prata” genom sms. Denna gången är inte jag inblandad på något sätt, men det är dumt att vara tarvlig. Det vinner ingen på.

Kommentera

