Rugguggla med gamnacke

Det är jag det, och idag känner jag mig värre än vanligt. Ögonen rinner och näsan likaså, huvudet känns för litet, men det går över. Katten och jag sitter, jag sitter och katten ligger i samma schäslong, jag med en bok och katten med ena tassen över ögonen. Hon är så fin, om hon bara inte fällde så förbaskat mycket hår. Jag håller på att läsa ut ”Ögonblicket” av Douglas Kennedy. En väninna håller på med samma sak. Hon ska lämna tillbaka sin bok på tisdag. Min bok är min bok, så den stannar här, i alla fall tills vidare. Det händer att jag ger bort en packe böcker till en vän.

Idag blir det inget firande. Jag är för det första inte mycket för firande, jo, jag firar gärna andra, men för egen del avstår jag gärna. Ett kort, brev eller telefonsamtal blir jag alltid väldigt glad för. Båda mina söner har jag pratat med idag. Den ene avrådde jag från att komma hit för att slippa skicka på honom mina förkylningsbaciller.

liljekonvaljerMina fina liljekonvaljer i rabatten in mot grannen som har en bikupa. En väninna till mig, S, berättade att hennes pappa alltid plockade liljekonvaljer till hennes mamma till Mors dag. Det tycker jag var en gullig make. Jag plockade en liten bukett som står på bordet i vardagsrummet.

Vilken himla tur att jag hann fixa lite på kollo igår, när det var uppehåll. Idag har det regnat. Jag har varit ute, till macken för att posta brev och för att köpa medicin, som de inte hade. Då hastade jag vidare till ICA, som inte heller hade min medicin, Voltaren i kapsel. Då fick jag ge mig iväg till stora butiken där det finns ett Apotek. Där hittade jag vad jag sökte. När jag skulle betala frågade expediten om jag hade medlemskort. Det har jag inte. Då frågade jag varför jag skulle ha det. Jag skulle få pengar tillbaka, tre procent på all inte receptbelagd medicin. Min konsumtion för ett år sträcker sig till en förpackning för 65 kr, inte mycket att skaffa medlemskort för, och ytterligare ett kort att hålla reda på. Jag känner mig alltid som en bromskloss när jag ska betala, eftersom jag alltid måste leta efter korten, oftast ett för ICA och ett att betala med, och det gäller att dra dem i rätt ordning.

På macken sa expediten till mig: ”glöm inte ditt kort”! Det hade jag mycket väl kunnat göra, och det är en liten farhåga jag har, att glömma något kort i någon apparat. Har du sett de nya betalningssättet? Jag betalar med mitt kort, som butiksägaren stoppar in i sin telefon, och sen får jag skriva min namnteckning med en särskild penna mitt i rutan. Väldigt bra för de minsta butikerna, där kostnaden för kortläsaren är betydande. Den här nya anordningen kostar butiksägaren endast per köp, berättade Marika igår, inget för själva utrustningen, en liten mojäng som sitter i botten på telefonen, där kortet stoppas i. Fantastiskt, och väldigt bra.

orange blommaNågon som vet vad denna blomman heter? Den finns på flera ställen i min koloniträdgård.

2 thoughts on “Rugguggla med gamnacke

    • Det är fantastiskt att ha konvaljer på tomten. Nu behöver jag aldrig leta efter dem.
      Visst kan det vara någon typ av krasse, är inte så väldigt bra på blommor men är ännu sämre på fåglar….
      Tack, jag tror det värsta är över nu.

Kommentera

