17 maj

Norge firar stort idag. Det är deras nationaldag, och min systers födelsedag. Jag kommer inte ihåg när min syster föddes, däremot när min bror föddes, kanske därför att han är född på min födelsedag. Min syster är den enda av oss fyra som är född i Borgholm. Vi andra tre är födda i Mörbylånga, i ett hus som hade förlossning på övervåningen och slakteri i bottenvåningen. Det låter makabert, men så var det. Vi är alla fyra födda av samma mamma, vilket är svårt att tro. 2xgirJag begriper det inte, att vi är syskon. Rent biologiskt kan jag ju se att vi hör ihop.

Sedan drygt ett år tillbaka har vi ingen kontakt alls. När vi besökte mamma på hemmet hittade vi oftast tider så vi kunde undvika varandra. Det hände att min syster och jag kom, eller var där, samtidigt. Vid något tillfälle vände jag när min syster redan var där. När mamma blev allt sämre var det min syster som ringde och berättade. Det uppskattade jag.

Vi kunde gemensamt planera och genomföra hennes begravning. Det var då jag krockade bilen, på vägen hem från begravningen. Till bouppteckningen blev jag kallad av min syster via sms. Jag lämnade bouppteckningen innan den var klar då min bror hade deklarerat att han var färdig med mig. Nu är en boutredningsman utsedd.

På omvägar har jag fått höra att min mamma nu är gravsatt, och att det var många med vid gravsättningen. Inte jag och ingen av mina barn eftersom vi inte visste något. Jag har varit på kyrkogården vid två tillfällen, när jag tog bort lyktan och för att sätta en bukett blommor. Vid första tillfället var stenen borta. Då gissade jag att den var för gravering. Det stämde för vid andra tillfället var stenen tillbaka med mammas namn på. Då fanns inga tecken på att hon var gravsatt.

I natt har jag sovit dåligt, legat vaken och funderat. Mina syskon har nu beskyllt mig för att ljuga. Det finns ingen annan som skulle komma på tanken att säga att jag far med osanning. Jag resonerar som så, att det är ingen idé att ljuga för sanningen kommer alltid fram. Däremot har jag funderat högt i olika banor. Det är inte att ljuga. Jag har aldrig påstått något.

Jag försöker alltid vara här och nu, men ibland halkar jag iväg åt något håll, tankarna far både bakåt och framåt, och inget går att ändra bakåt. Framtiden vet vi inget om, så det är inte mycket att fundera på, men däremot vill jag planera framåt i olika projekt. Drömmar och mål vill jag ha. Idag ska jag hitta tillbaka till lugnet ute på kollo. Det är så vilsamt att rensa ogräs.

CIMG0366

2 thoughts on “17 maj

  1. Jag vet ju inte allt som har hänt er emellan, men jag tycker att det är så sorgligt att det ska vara osämja mellan syskon. Själv är jag ensambarn och har så gott som alltid saknat syskon.

    • Det är väl så, man vill ha det man inte kan få.
      En vän, som berättat från skolans värld om alla barn nu för tiden, som får nya ”föräldrar” och ”syskon” lite då och då, hade en elev som stolt talade om att han hade fått en ”storebror”. Det är inte alla som kan få det.

Kommentera

