På begäran

köksskåpvardagsrumI storstugan finns en bäddsoffa för övernattande gäster. Karmstolarna är sittvänliga och gardinerna söta, vita med prickar på. I köket är det orange, detta skåp med skjutdörrar sluttar en aning. Sådana skåp skulle jag vilja ha hemma också. Se den matchande konservöppnaren, en hederlig Nils Johan. Allt är välskött och det andas mycket kärlek i såväl huset som i trädgården. Jag ska vara väldigt rädd om allt och ska jag ändra något sker det varsamt och inte i första taget. Först måste jag bo in mig och se allt vad som kommer i trädgården.

Efter vattengympan cyklade jag och en annan badare till garnbutiken som ligger lite vid sidan om allfarvägen, men det är värt besväret. Ägarinnan är alltid glad, hjälpsam och kommer med tips. Jag hade med mig en påse med bomullsgarn i glada färger och min badkamrat hade en påse med ett sjalgarn i ut från butiken. Nöjda cyklade vi hemåt. Vi bor i samma förening så vi hade sällskap hela vägen hem. In med badgrejerna, och lasta på trädgårdsgrejer på cykeln. En ny cykeltur, denna gång ut till kollo. Där pysslade jag i några timmar. I kväll ska jag kolla i alla veck extra noga, leta efter fästingar. Igår upptäckte jag under ena armen något som jag trodde var en finne, kanske är det en fästing som smaskat lite. Alla småkryp gillar mig, väldigt mycket. Jag får alltid, överallt, en massa bett. Det kliar och jag river, baddar och smörjer. Mitt blod är tydligen väldigt gott. Är det någon som vet varför vissa alltid blir bitna av småkryp medan andra aldrig blir bitna?

 

4 thoughts on “På begäran

  1. Så trevligt det ser ut och jag tror att en kollonilott är precis lagom stort att hantera. Känner ibland att det är så mycket att göra här hemma så jag vill strunta i allt.Har bara väntat på värmen för att kunna måla garaget så det är väl dags nu.Gillar ju att måla men men……… Värmen kom i går men stannar nog inte så länge efter vad det verkar.Får ta vara på den så mycket som möjligt. Det är härligt att kunna hänga ut tvätten, då kommer verkligen känslan av sommaren och man kan sitta på trappan och läsa tidningen på morgonen. Har dock inte badat i havet ännu men har börjat fundera på det.

    • Framförallt är det mindre prestige i en kolonilott än en trädgård i stan. Jag är lite fundersam på hur det blir när alla sju fruktträden är lövade, om jag får in något ljus på tomten? Det återstår att se. Det är alltid ett pyssel med hus och trädgård. Tar vi bara lite då och lite då så blir det bra till slut, men det tar aldrig slut. Vi får inte glömma att bara vara, gunga i hammocken och njuta av livet. Bad i havet har jag inte funderat på, inte än på länge.

  2. Å så fint och mysigt! Påminner lite om interiören i Annas mammas Slott!
    Krypen? Tja, jag tror att de går på kroppsdofter, kanske blodsort också. Men jag vet inte.

    • Jag trivs så himla bra där ute på kollo, det är rena meditationen.
      Det där med småkrypen, någon trodde att om man dricker mycket öl slipper man dem!

Kommentera

