Rapport från en solstol

I väntan på jord, täckbark och toppdressing blev det en del tid i solstolen. Först hade jag hackat och krattat vilket resulterade i att det blev fint i landet. I min ena hand finns ytterligare en blåsa. Innan jag cyklade hemåt hade jag ordentligt med jord under naglarna. Jag planterade citrongula penséer i två lådor som hänger under fönstren till uterummet. En låda på varje sida om kaprifolen.uterummet

Väl hemma försökte jag lägga in några annonser på Blocket men blev stoppad när jag försökte betala med mitt Visa-kort. Kortet är spärrat i en timme. Jag begriper inte varför. Tidigare har det gått hur bra som helst. Nu undrar du säkert vad jag ska sälja, ingenting, för det är inte mina grejer som ska säljas, fast jag skulle behöva göra mig av med mycket saker. En man som fick frågan vad han skulle ta med sig från huset om det började brinna, svarade: hustrun, om jag hittar henne bland alla grejer! Det tycker jag var ett gulligt svar.

Fick redan vid årsskiftet besked från mitt försäkringsbolag där jag har min privata pensionsförsäkring att den inte utvecklats så bra för beräknat. Är det mitt fel att de har dåliga rådgivare? Nu kom ett brev med att utbetalningarna kommer att bli mindre. Återigen, knappast mitt fel att placerarna är kass. Då hade det varit bättre att jag förvaltat pengarna själv. Det hade jag gjort om jag haft möjligheten idag. Nu är det ungefär tjugo år sedan jag startade försäkringen och har sparat en del under åren. Då vill jag helst ha lite ränta på pengarna, inte bara få pengarna tillbaka. På något vis måste jag ge uttryck för min frustration. Det känns inte ok att ett försäkringsbolag har så dåliga placerare att kunderna drabbas negativt när det är dags för utbetalning.

I min solstol har jag läst lånad dagstidning och ett antal sidor i en bok. Dagstidningen har inte blivit bättre sedan jag slutade prenumerera på den. Igår kväll ringde någon som undrade om jag inte ville börja prenumerera igen. Det ville jag inte. Jag sa att det går så bra utan tidning och att jag sa upp prenumerationen eftersom den blev sämre och sämre. Det fanns mindre och mindre att läsa i den. Till slut var det i princip sudokut jag såg fram emot. Ett tidningsuppslag utan i princip någon som helst text. Det är min dagstidning. Nu blir det fredagsmys!CIMG0440

 

Kommentera

