Rapport från en skurhink

Ja, så hette en bok för länge sedan. Min rapport kommer inte så mycket från skurhinken, även om den varit framme idag, som från min oas – kolonin. Trädgårdslandet är 80 kvm. Det ramas in av blommor som inte alla är identifierade ännu. Landet har jag delat in i fyra rutor med gångar som avgränsning och ska sätta en stor kruka mitt i. Det blir potatis, massor av lök, jordgubbar och kryddor till att börja med. Grillen kom idag och sommarens förbrukning av grillkol. I morgon kommer jorden och barkmullen. På fjärde sidan finns ingen granne utan det är ett stort grönområde. Vi som saknar en granne har i uppgift att hålla vår bit av grusgången ogräsfri. Det växer fort, så min första rensning har jag gjort idag. Sen har jag flängt på cykeln åt alla håll, började dagen i blomsterbutiken. Där träffade jag på en väninna. Vi har bestämt att vi ska luncha i vecka 20. Hon var i butiken med make och mamma så vi pratade inte så länge. Hon hade kärran full med olika växter så det blir säkert fint i hennes trädgård.

Nu får jag vända på dagen, göra pappersarbetet på kvällen. Jag brukar annars börja dagen med det eftersom jag är piggast i skallen då. När vädret är som idag går det bara inte att vara inne. Jag rensade gången i shorts och kavlade upp ärmarna, och njöt.

gulorkidé (1)gulorkidé (3)Nu har alla blommorna i min orkidé, där första blomman slog ut till påsk, slagit ut. Den är väldigt fin och lyser upp i rummet.

Mitt favoritcafé öppnar för säsongen imorgon. Det är planerat ett besök men jag är inte säker på att det blir så. Förmodligen kommer det att vara överfullt med fikasugna människor, så det är kanske klokare att vänta lite, och i stället cykla åt motsatt håll, till garnbutiken där jag inte varit på länge. Jag behöver lite nytt bomullsgarn i olika färger. Sen är innehavaren så trevlig så det är kul att bara åka dit för en pratstund.

Trevlig kväll!

 

 

2 thoughts on “Rapport från en skurhink

    • Absolut att det är avstressande och rent meditativt att påta i jorden. Det är många som varit i väggen som jobbar i trädgårdar för att hitta tillbaka till livet.

Kommentera

