Många fruktträd och lite annat

Ibland gnäller jag, fastän jag inte vill. Ibland berättar jag trista saker som till exempel när min tvätt blir missfärgad. Ingen kan ju ha någon nytta av den information, även om det finns en och annan som kan känna lite skadeglädje. Då bjuder jag på det. Huvudvärken finns kvar idag också. Jag har stått med näsan i jorden. Det vet jag ju att jag inte klarar, ändå gör jag det. Hos tandläkaren får jag säga till att de inte får sänka stolen så huvudet är lägre än övriga kroppen. Jag ska alltså gå med näsan i vädret för att må som bäst. CIMG0280På kolonitomten finns sju träd, vilket är för många för tomtens storlek. Alla träd har börjat tala om att de vill visa vilka fina knoppar de har, och så småningom vilka fina frukter de vill leverera. Därför får alla träd var kvar tills jag vet vad som finns på respektive träd.

Vädret är på min sida idag även om det tagit i med blåst nu framåt eftermiddagen. Jag har varit ute på kolonin och haft det mysigt. Lite räfsande, krattande och hackande blev det. Nu är inköpslistan lång på förnödenheter som ska till för att få fart på trädgården. Stellans gunga är inskaffad men inte upphängd ännu. Befintlig ställning ska slipas och målas först. Fint ska det bli. Efter kaffet blev det några sidor i medhavd bok med näsan mot solen.

Igår morse när jag satt med min filtallrik med hemgjord müsli i och tinade hallon säger de på teven att en varning är utfärdad för frusna hallon. De bör kokas innan jag stoppar dem i munnen. Kokta hallon i morgonfilen, nej, då får jag gå över till färska hallon. Varningen gäller hepatit A, så jag blev inte så rädd eftersom jag nyligen vaccinerade mig mot just det, och eftersom det var andra sprutan så är skyddet för min del i princip livslångt. Min müsli blev god och mättande. Som vanligt följer jag inga recept utan tar vad som finns. Det blev havregryn och hackade mandlar, kokos (som jag kunde tagit mer av), linfrö, pumpakärnor och sesamfrön som rostades i ugnen efter att jag ringlat över en blandning av rårörsocker, vatten och rapsolja. När blandningen svalnat strödde jag över hackade aprikoser och plommon. Enkelt och väldigt lätt att göra egen müsli. Då bestämmer jag vad den innehåller och hur mycket/lite socker jag vill ha i.  icas fruktpåseHär är Icas påse med torkade frukter. På påsen framgår det att den innehåller aprikoser, päron, torkade äppelringar och plommon. I min påse fanns bara aprikoser och plommon! Jag hackade upp hela påsen och blandade i min müsli, och just då gjorde det inget att det saknades päron och äpplen, men så fräckt att på påsen visa en sak och i påsen ha ett annat innehåll. Jag är van vid att bli lurad, så jag är inte förvånad.

Nu har jag tagit fram mönster på blåbärs- respektive jordgubbsmössa. Ni vet de söta mössorna till små barn med rullkant och liten knopp upptill, blått med lite grönt upptill eller rött med gula frön och grön upptill. Av mönstret framgår att det även går att sticka citronmössa eller apelsinmössa. Det har jag inte sett någon men det kunde vara kul att prova. Mönstret kommer från en favoritbutik i Göteborg, Deisy Design på Kungsportsavenyn.

Har du varit ute och gått i tåg idag, eller lyssnat på något tal, eller gjort något helt annat?

2 thoughts on “Många fruktträd och lite annat

  1. Vi är så lyckligt lottade att vi får hallon från Annas mammas kolonistuga. Eller trädgården där. Och så har jag fått blåbär från mammakusinen B, som har stuga på Djurö. Nej, frysta köpebär håller jag mig nog borta ifrån…

    • Så bra att ni får både hallon och blåbär som ni vet var de kommer ifrån och hur de är odlade. Tänk att det så mycket skräp i allt som kan köpas, kött och fisk som reser jorden runt innan den hamnar på tallriken, frukter som är så preparerade med antimögelmedel och annat otyg att de smakar konstigt. Hellre mindre skörd men äkta vara utan tillsatser.

Kommentera

