Världsbokdagen

Den 23 april firas varje år Världsbokdagen. Min lokala bokhandel erbjuder 20 procent på alla inköp just idag. I morgonsoffan på teve satt Magnus Utvik och recenserade tre böcker där en fick en fyra och de andra två fick varsin tvåa. Fyran fick en bok som heter ”Brännmärkt” och är skriven av en debutant som jag redan glömt namnet på. Hon är född 1977 och jobbar med film i vanliga fall. Boken är baserad på en verklig händelse, en polis som jobbat som infiltratör och som därefter fått byta identitet och land ett flertal gånger. Den boken är jag intresserad av att läsa. De andra två nämner jag inte ens.

En annan bok som jag är nyfiken på är boken om Lena Nyman. Den ska jag absolut läsa.

På biblioteket ska jag hämta ut två av tre beställda böcker under dagen. Jag fixar det i samband med besök på skattekontoret och hos skomakaren. Min sandaler som trampat runt i Egypten behöver en omgång med nål och tråd. När jag ändå är i stan ska jag passa på att fika med S. Vi ska gå igenom våra almanackor och bok in möten, för att de verkligen ska bli av.

skyltning 1skyltning 2Igår var jag ute på sjukhuset och skyltade, sex hyllor som snabbt fylldes av olika saker. Utställningen pågår till och med den 12 maj. Har du vägarna förbi, gå in och titta. Det kanske finns något som du måste ha!

Vattengympan fick jag hoppa över igår eftersom jag sett fel på tiden när jag skulle vara hos frissan. Hon fick första tjing, så nu är jag nyklippt och urklippt. På bron på väg till Öland var det tre hinder med begränsad hastighet ner till 30 km. Det där ser aldrig turisterna något av, alla stopp som det är mest hela tiden på bron. Det är ständiga förbättringar och reparationer, som utförs under icke turistsäsong. Däremot kan de stackars jobbarna stå mitt i vintern i så mycket kläder de kan ta på sig och försöka jobba. Jag antar att tänderna skallrar och att de känner sig genomfrusna, så jag hoppas de har riktigt mycket i köldtillägg.

Igår var det ett himla ringande på min dörr. Jag var ute i ett ärende och lät lampa och teven stå på. När jag kom tillbaka hade teven ingen bild. Katten fick då skulden, att hon kanske trampat på dosan. Första ringare var grannen mitt emot. Han frågade om jag hade bild på teven. Det hade jag inte, och inte han heller. Då berättade han att det var han som knackat i rören på natten. Hans nya grannar ovanpå har en tonårsson som satt med hörlurar och gungade på stolen så det lät som möbler som flyttades. Där skulle en matta skaffas för att dämpa ljudet. Sen ringer grannen ovanpå på och frågar om jag hörde hans musik. Vid något tillfälle sa jag till honom, spela på den nivå du vill och kom ner till mig och lyssna. Det var vad han gjorde. Det hördes inget, så det var en ok nivå. Grannen mitt emot ringde på en gång till och frågade om tevebilden. Nej, den hade inte kommit tillbaka. De båda sista ringningarna var efter tio. Vid den tiden händer det att jag bytt till nattlinne, men turligt nog inte igår kväll.

2 thoughts on “Världsbokdagen

    • Det tänkte jag inte ens på, men så kan det så klart vara. Kanske är det så att jag blir bemött som jag möter andra, med omtanke och vänlighet (fastän jag säger ifrån ibland och då på ett sakligt sätt).

Kommentera

