Prata, prata, prata

Nu har jag pratat och pratat och lugnat alla oroliga, jag är på plats igen med fulladdade batterier. Gasen i botten! Hej och hå! Jag kommer att behöva behålla energin framöver, var så säker! Tack alla snälla som undrat och funderat och oroat er. Jag mår bra, har det bra och är här just nu, kliar mina flugbitna ben och inser att en vecka är inte lång tid. En kort, kort tid av mitt liv!

Första samtalet kom redan igår kväll, en orolig bekant som jag blivit avlastning för. Hon pratar, och jag lyssnar. Sen ringde jag en herre som ska hjälpa mig att snabba på min dator och få mig att begripa hur jag gör med den externa disken där jag vill stoppa in det som jag inte måste ha tillgängligt dagligen. Nästa samtal var också med en herre, en orolig kusin som undrat vart jag tagit vägen. Vi pratade mycket om släkten eftersom han är den som håller i släktforskningen. Jag har lugnat flera andra och pratat med flera andra. Nu är det som vanligt igen. Onsdag och mitt i veckan, härligt fågelkvitter och vårtecken både här och där.

Idag är ett besök hos tandläkaren inbokat. Det är inget jag ser fram emot men är ett nödvändigt ont. Jag har beställt knappar som är på väg. Dem ser jag mycket fram emot att få. Mina småfiltar är på gång, en är klar och en är halvfärdig. Resten av dagen blir förberedelser med fina skyltar. Pappersarbetet är redan avklarat. Jag ska också hinna lite motion.

vackra blommor (1)vackra blommor (2)Underbart fina blommor. De får förgylla min dag idag.

Även under veckan jag varit från omvärlden har jag pratat, pratat om olika saker, mest om människor, hur vi beter oss och hur otroligt mycket dumt vi alla gör. Det är så lätt att missförstå en annan människa om vi inte pratar tills vi förstår vad den andre menar. Mycket elände kunde undvikas om vi kunde kommunicera, och kommunicera tills vi förstår varandra. Vi måste också kunna glädjas åt en annan människas framgångar och kunna känna empati för en annan människa, en människa som av någon anledning har det svårt. Jag hoppas att jag har båda förmågorna, att känna glädje och sorg för mina medmänniskor som är i olika faser i livet.

Le mot någon okänd idag! Det kan ge glädje till den människan.

 

4 thoughts on “Prata, prata, prata

    • Jag tog bedövning idag, vilket jag annars inte brukar göra, så det kändes inte ett dugg. Inte en krona kostade det eftersom jag har frisktandvård, och betalar något på 1700 kronor en gång om året. Sen kan jag gå hur ofta jag behöver. Självklart täcker det inte större saker, men det vanliga, undersökning, tandhygienist, lagningar.

      • Och det är just de större sakerna som är kostsamma, ”det vanliga” kan jag oftast stå ut med att betala. Men visst svider det ändå… 😦

  1. Tandläkarkostnaderna går under ”nödvändigt ont”, lika bra att åtgärda i tid så det slipper bli större saker. Jag skulle gärna använda tandläkarpengarna till något roligare, absolut!

Kommentera

