Nylästa böcker

Under min vecka i min egen värld läste jag tre böcker. Den första var Kommer aldrig mer igen av Hans Koppel som är en pseudonymen. Petter Lidbeck är prisbelönt barnboksförfattare, men som skriver för vuxna under pseudonymen Hans Koppel.

Mike Zetterberg bor med sin hustru Ylva och deras dotter i en villa strax utanför Helsingborg. En fredagskväll kommer inte Ylva hem som väntat efter jobbet. Först tänker Mike att hon tar ett glas vin med sina jobbarkompisar men när hon fortfarande inte kommit hem nästa morgon blir Mike förbannad. Hela dagen går utan ett ljud från Ylva och så småningom inser Mike att någonting måste ha hänt henne. När han till slut anmäler sin hustru försvunnen riktas misstankarna snart mot honom själv. Vad ingen vet är att Ylva fortfarande är i livet, och att hon befinner sig bara ett stenkast från sitt eget hem.

Det är en ruggig historia som spelas upp i boken. Den är gastkramande och har en oväntad upplösning. Spännande från första till sista sidan.

Nästa bok var Surt sa räven om rabarberna av Karin Brunk Holmqvist. Boken handlar om två äldre par som bytt villa mot varsin lägenhet, i samma hus. De upptäcker också att de är grannar på koloniområdet där de har varsin stuga. Vi får följa paren i vardagen, både hemma i lägenheten och i kolonistugan. Som vanligt får vi många goda skratt och trevlig underhållning. Boken är en av hennes bästa.

Sen blev det en bok av Carin Gerhardsson, Gideons ring. Det märks nästan att författaren är matematiker. Boken är inte bara en historia utan en massa trådar av olika historier som på ett eller annat sätt hänger ihop. Veronica, en 18-årig skolflicka som varit på skolavslutning, hittas våldtagen och naken en tidig morgon utanför Gideons dörr. Hon vägrar till en början att prata eller berätta vad hon varit med om. Gamla fall blir på nytt aktuella, ett barnlik fiskas upp av någon som trodde han fått en stor firre på kroken, en annan baby försvinner från en försumlig mamma, som är dotter till en av poliserna i utredningen, som lämnat barnet utanför en pizzeria. Unga flickor och tonårsflickor dyker upp i utredningen. Vad har de för koppling till Gideon, och vad är det för en ring som Veronica bär? Veronicas bror är tidigare dömd och blir misstänkt. Jag saknade några svar men som helhet var det en spännande bok.

Idag har jag börjat på Helene Turstens bok Nattrond. Irene Huss är på nytt på jakt efter en mördare, denna gång på ett privat sjukhus. En nattsköterska hittas strypt i källaren. Innan hon hittades var det strömavbrott på sjukhuset. En nyopererad man i respirator dör. Där är jag för tillfället.

Har du någon bok att rekommendera?

4 thoughts on “Nylästa böcker

  1. Många av mina favoriter där bland dina rekommendationer! 😛
    Jag läser mest deckare, just nu Anna Janssons senaste. Jag gillar hennes böcker om Maria Wern. Författarparet Hjorth & Rosenfeldt skriver bra böcker ihop, liksom ett annat författarpar, Eriksson & Axlander Sundquist. Karin Wahlberg skriver bra deckare. Anne B Ragde har skrivit bra böcker som INTE är deckare.
    Tja, det var några lästips från en som alltid har en bok på gång!

    • Anna Jansson, Karin Wahlberg och Anne B Radge känner jag väl till och har läst många av deras respektive böcker. Däremot författarparen har jag missat, så det får bli framöver. Tack för de tipsen!
      Samma här, jag har minst en bok på gång för jämnan.

Kommentera

