Trana, våffeldag och påskvecka

pelargonMin nya fina pensépelargon! Ingen av mina pelargoner som varit i källaren i vinter har lyckats överleva, troligen har det varit för mörkt. Eftersom jag fortfarande är vaccumförpackad blir det blänk i bilden. Blomman är givetvis mycket finare i verkligheten.

Nu är vi inne i påskveckan, och det börjar bli hysteriskt i matbutikerna. Alla ska ha ägg, lax och skinka och mängder av godis. Påsken är den största godishelgen. Idag är det våffeldagen. Den kommer att gå spårlöst förbi, inte en våffla idag. Däremot en annan dag, när jag får fikabesök. Då ska jag grädda våfflor, men det blir inte grädde till våfflan utan den betydligt friskare creme fraichen, med lite, lite florsocker i. Här på ostkusten har det inatt varit en trana som flugit förbi och stoppat något litet i alla barns strumpor, det vill säga de barn som hängt upp sin strumpa. Jag hängde upp min strumpa när jag var liten och fick en liten chokladbit eller en clementin eller något annat litet i strumpan. Det fortsatte jag med när jag fick barn. De fick hänga upp sin strumpa natten mot Marie bebådelsedag då det sägs att tranan flyger förbi. Stellan är för liten för att hänga upp sin strumpa men hans pappa kommer ihåg detta med strumpan, så nästa år kanske Stellan har hängt upp sin strumpa.

pensépelargonDet är inte bara påsk den här veckan. På söndag börjar den obegripliga sommartiden. Klockan ska obevekligt flyttas fram en timme. Sömnen minskar med en timme den natten. Sen blir det kallare på mornarna medan kvällarna blir längre och ljusare. På den tiden då jag cyklade till jobbet fick jag alltid återgå till vantar när sommartiden hade börjat.

Visst ser pelargonblommorna ut som små penséer, eller violer? Det är mängder med knoppar i den.

Efter min promenad i lördags så sträckte det i skinnet i ansiktet på kvällen. Solen är starkt. Det ska bli en del sol idag också. Härligt! Jag ser fram emot vattengympan. Den är härlig men vattnet är äckligt. Tittar jag ner i vattnet så ser jag mängder med små saker som är någon annans flagor, ludd eller vad det kan vara. Jag håller munnen stängd. Själva gympan är bra för kroppen så det är bara att gilla läget. Så är det med det mesta som jag inte kan påverka, antingen acceptera eller låta bli.

Det rullar på, en ny pyttipanna är påbörjad, böcker är beställda, skattedeklarationen är ifylld, ommöbleringen blev bra, förrådet fylls på, beställningar är på väg och det känns som det blir en bra vecka. Vad har du för planer för veckan?

2 thoughts on “Trana, våffeldag och påskvecka

  1. Jag var för trött för att svara på din fråga igår. Men… jag jobbar t o m i morgon, onsdag och på eftermiddagen anländer mamma hit med riksfärdtjänst. Hon stannar lite mer än en vecka. Jag är ledig över påsken och sen ska jag jobba igen. Vet inte riktigt vad mor och jag hittar på, det blir nog mest god mat, godis och TV.

    • Det låter bra, att din mamma kan åka riksfärdtjänst, så det blir lättare att ses, och du slipper köra. Det är en plan det också, att inte ha allt planerat, utan ta det som det kommer. Ni hinner äta mycket gott, både mat och godis. Jag vill minnas att ni fikade en del också vid hennes förra besök. Hoppas det kommer bra program att titta på.

Kommentera

