När livet går sönder

Det finns många anledningar till att livet går sönder. Du kan bli sjuk, råka ut för en olycka, bli av med jobbet, bostaden och relationen. Det gäller inte bara dig utan även dina närmaste som också kan råka ut för dessa hemskheter.

Sjukdomen kan vi förhoppningsvis bemästra och bli friska ifrån igen. Jag menar då inte förkylningar och liknande utan allvarliga sjukdomar som cancer, som smyger sig på utan att vi märker det, och ger symptom först när förloppet gått långt i kroppen. Det går att bli frisk från även dessa allvarliga sjukdomar, och de flesta blir faktiskt friska, men all vånda däremellan vill jag ingen ska behöva hantera. Själv har jag inte drabbats men jag har sett det på nära håll. Den frustration det medför att aldrig riktigt veta om sjukdomen är besegrad eller inte, den tar mentalt.

Olyckor kan vara så mycket, allt från att bli bestulen i hemmet, eldsvåda, trafikolycka och liknande. I de flesta fall ordnar en olycka upp sig och vi blir friska igen, men alltid handlar en olycka om en försäkringsfråga som kan vara mycket värre än själva olyckan. För egen del har jag just blivit av med bilen genom en olycka, en olycka som jag anser att jag inte var skyldig till. Hos försäkringsbolaget finns det bara alternativen att antingen är jag skyldig till olyckan eller motparten, aldrig Trafikverket!

Det är inte alls ovanligt att vi blir av med jobbet. Idag har de flesta tidsbegränsade anställningar. Arbetsgivarna är rädda för att ge en anställning, hellre får du jobba som konsult på tidsbegränsade projekt. Den som är arbetslös har en helt annan ekonomi än den som har en anställning. Ekonomin kan ställa det mesta på spel. En arbetskamrat på ett ställe där jag jobbade hade en man som blev arbetslös. De var vana att ha gott om pengar. Han började spela, vilket sällan ger bättre ekonomi. Till slut hade han spelat bort även de bingopengar han sålt binglotter för. En dag när frun kom hem hittade hon tågtidtabellen på köksbordet och förstod direkt vad han gjort. Han hade slängt sig framför tåget. Sen finns det en och annan som efteråt har tyckt att det varit en knuff i rätt riktning att bli av med jobbet. Då fick de äntligen tummen ur för att göra något annat, men som sagt, det är några stycken. Har du inget jobb får du ingen bostad, och har du ingen bostad får du inget jobb, moment 22. Många, många hamnar i en rävsax som det är svårt att komma ur.

Utan bostad är det svårt att ha ordning på livet. Idag finns det inga möjligheter för någon med dålig ekonomi och utan referenser att få en bostad. Någon som redan har knappa resurser kommer efter med hyran. Då blir du uppsagd. Din ekonomi kan ha krackelerat på grund av att du hamnat mellan stolarna hos olika myndigheter, du får fel ersättning eller det drar ut på tiden för att du ska få ersättning. Du kan bli satt på pottan om du inte har ett skyddsnät som ställer upp i alla lägen. Den kretsen tunnar fort ut. Oftast finns det fler som vill vara med i medgång än i motgång. Jag kan mycket väl förstå den frustration, förtvivlan och ilska som drabbar den som blir av med sitt jobb eller sin bostad. Det finns då många som tar till olika saker som de borde låta bli. Jag menar alkohol, droger och kanske till och med gör sig skyldiga till brott. Tyvärr är det inte rätt metod, utan kan till och med vara förödande, men jag kan förstå att det är ett lätt sätt att för stunden kunna glömma sina bekymmer.

I relationer kan du lämna eller bli lämnad. Lämnar du någon så känner du kanske att du sviker och blir du lämnad blir du sviken. Känslomässigt är det värst att bli lämnad, för då finns alla känslor kvar medan om du lämnar då har känslorna på något sätt redan försvunnit. Runt omkring mig finns personer som lämnat eller lämnats. Det är bara ett fåtal par som hållit ihop genom åren. För den som blir lämnad går livet sönder.

För egen del har jag aldrig blivit av med varken jobb eller bostad, däremot har jag både lämnat och lämnats. Rent ekonomiskt har jag drabbats av många bakslag vid olika tillfällen. Det tar sedan olika lång tid att lappa ihop livet. Av alla motgångar kommer jag ut starkare på andra sidan, och en aning hårdare för varje gång.

Har ditt liv gått sönder någon gång?

2 thoughts on “När livet går sönder

  1. Ja många gånger. Det började 2006 med att min pappa drunknade. Sen har ”olyckorna” avlöst varandra. Långtidsarbetslöshet föregången av utfrysning på jobbet med chefen som främste utfrysare och så lite tumörer på det. Det går sönder hela tiden, mitt liv. MEN… jag träffade mitt livs kärlek 2007 och DEN kärleken finns kvar i mitt hjärta och mitt liv. Tacksam!

    • Du har fått din kvot av elände med råge, så jag hoppas det BARA finns bra saker kvar för dig i livet! Med äkta och riktig kärlek kommer man långt, så precis som du säger – du har den att vara tacksam för!
      I lördags när jag var på biblioteket och berättade om mitt strul med tekniken, så sa damen, vilken otur du har! Då tänkte jag, ser du det som otur, då skulle du bara veta vad otur är!

Kommentera

