Många korkade beslut

badtofflorMin nya plasttofflor är hur lätta som helst, och förhoppningsvis halksäkra. Jag ska ha dem i simhallen där golven är såphala. Dessa hittade jag på Rusta för 49 kronor, ett väldigt bra pris. På måndag ska de invigas. Mina svarta trädgårdstofflor fick gå ut en stund idag. Det gick så där, eftersom det är så grusigt på gången. Jag vickade hit och dit i tofflorna. Nu skulle jag bara till soprummet så det var inte så lång sträcka. Det gick bra.

Jag har varit på biblioteket och hämtat två böcker och en ljudbok. Ljudboken är Marianne Cederwalls ”Spinnsidan”. Den handlar om väninnorna Mirjam och Hervor, en gotländska och en norrländska. Boken läses av Susanne Alfvengren och Gun Olofsson som har rätt dialekter. Det är därför jag lånade den som ljudbok. Det ska bli spännande att höra den, och jag kan då sticka samtidigt.

Igår skrev jag om att jag gör vad jag vill och att jag får stå för de fel jag gör. Jag har fattat många korkade beslut, som fått konsekvenser för mig, och ibland väldigt negativa konsekvenser. I arbetslivet har jag vid två tillfällen sagt upp mig utan att ha något annat jobb att gå till. I båda fallen har jag haft kvinnliga chefer, K i Jönköping och G i Kalmar. Även Gs chef är en kvinna, C. Hon har alltid korta kjolar, höga klackar och långt blont hår, och tror att allt löser sig med tårta och bulle lite då och då. Dessa damer har gjort att jag inte stått ut på mina arbetsplatser. Jag har slutat, vilket inneburit en ekonomisk katastrof för mig, men moraliskt har jag vunnit väldigt mycket. Jag ångrar inte en sekund att jag slutat även om jag inser hur idiotiskt det verkar, och egentligen är, men i själen känns det så bra att jag gjort detta. Ingen bestämmer över mig. Jag vägrar att tiga och lida. Vid båda tillfällena har jag sagt vad jag tyckt varit fel och hur det borde vara istället. Konstruktiv kritik helt enkelt, som de inte kunnat ta.

Denna torsdag har varit ytterligare en bra dag. Jag är nöjd med min dag. Självklart är jag inte hundraprocentigt nöjd varje dag men oftast. Hoppas du också haft en trevlig och bra dag.  Imorgon är det fredag, sista dagen för länsmuseets ”kringelvecka”, vilket innebär att caféet serverar kringlor i alla möjliga former. Det är också internationella kvinnodagen. Ska du fira kvinnodagen, och i så fall på vilket sätt?

 

2 thoughts on “Många korkade beslut

  1. Uff, jag har också haft en chef (manlig) som trodde att fikaBRÖD skulle lösa de flesta problem. En sån där som LÅTSADES vara kompis till dess han satte gifttänderna i en.

    Nä, jag firar inte direkt kvinnodagen, men jag ska bjuda äldste bonussonen på lunch (brukar göra det en gång i veckan) och det är alltid kul! 😀

    • Det finns säkert låtsaschefer av båda könen. Det är trist att de får förstöra så mycket.
      Jag firar inte heller kvinnodagen.
      Det låter trevligt att luncha med bonussonen en gång i veckan, lite lyxigt att få rå om honom lite extra.

Kommentera

