Summering av en hektisk helg

Jösses vad man hinner mycket på en helg, och samtidigt, just denna helgen, har jag tydligen missat en femmil i Italien som vanns av Johan Olsson. Det loppet hade jag velat se. Stort grattis till Johan Olsson som såg till att Sverige inte ”bara” fick silvermedaljer utan också en medalj av ädlaste valör.

Igår morse for jag iväg till Stockholm, och möttes vid Cityterminalen av M, som jag inte sett på 30 år. Hur skulle vi känna igen varandra? Hon ringde och jag talade om vid vilken gate jag var, och där stod hon! Vi kramade om varandra och började babbla. I tre timmar pratade vi om mycket, men det finns massor kvar att ventilera. Idag hade hon sin man och en av sönerna i skidspåren mellan Sälen och Mora. Hon funderar på en solresa och frågade vid något tillfälle om jag har lust och möjlighet att följa med. Vi har i mångt och mycket samma åsikter och sätt att se på saker och ting. Under tiden vi satt och pratade passade det på att snöa.

Sen var det dags att bryta upp för att fortsätta kvällen på en japanska restaurangen vid Medborgarplatsen. De har väldigt god mat. Jag valde friterat och fick en mycket god sås att doppa i. Nu försökte jag inte ens äta med pinnar utan fick lite försiktigt fråga om jag kunde få kniv och gaffel, Det var inga problem. Jag är inte så japansk, för jag lyckades inte heller sörpla som en japan. Till dessert valde vi glass med teryakisås. Vi fick såsen i ett litet glas vid sidan om. En udda kombination som jag inte ens provade. Jag nöjde mig med glass och kiwi.

Däremot på hotellet imorse satt det en japan vid bordet bakom mig. Han hade ett glas äppeljuice och på tallriken en stor kanelbulle och något som såg ut som stekt gröt. Jag vet inte vad det var men han lät som den äkta japan han är. Efter att ha kollat på starten i Vasaloppet tog jag mig medelst SL till Finntorp. Det tog ganska prick en timme. Där var Stellan trött efter att ha startat dagen redan klockan fem. Han stoppades ner i vagnen och sov på mindre än en minut. Vi gick en lång promenad runt bland de stora, fina villorna i Nacka.

När vi kom tillbaka fick Stellan lunch. Han äter inte glupskt utan det tar sin lilla tid, men han äter rejält. Till dessert fick han fruktmos. Det räckte med att visa burken för honom så började han hålla ut armarna och spralla med fötterna. Han ville ha. Fruktmos är en favorit för tillfället. Mätt och belåten fick han sitta i farmors knä och leka medan hans föräldrar gjorde lunch till oss. Efter mat, prat, lek och kaffe var jag tvungen att ge mig iväg för resan hem.

Det har som sagt varit en väldigt hektisk helg och fantastiskt givande på alla sätt och vis. Då kan det hända att man missar något annat, ett skidlopp eller ett avsnitt av Brottet. Jag antar att jag kommer att få se glimtar från skidloppet många gånger och Brottet kan jag leta upp på nätet. Teve får inte styra mitt liv. Livet går före tevetittande.

Godnatt!

Kommentera

