Från Metropolitan till Blomstermåla

Verdi.jpgGiuseppe Verdi är mannen på bilden. Hans musik finns bland annat i den italienska operan i tre akter, Rigoletto. Numera är det mesta möjligt, till exempel direkt bioopera via satellit till många platser runt om i världen. Igår var det lunchopera på Metropolitan i New York. Den kunde därför sändas direkt till oss, började vid sju på kvällen hos oss i salongen i Blomstermåla. Vi fick se publiken på drygt 3000 personer på Metropolitan och sen hela föreställningen. I pausen fick vi intervjuer med aktriserna, vilket gav ytterligare en demension till helheten.

Det var en fantastisk opera men jag erkänner direkt att det var inte förrän i tredje akten som jag kände igen musiken. Handlingen om Hertigens puckelryggige följeslagare Rigoletto och hans dotter Gilda slutade inte gott. Det var inget bra slut. Sammantaget var det en mycket trevlig kväll med en ny upplevelse i form av bioopera. Det kommer att bli fler sådana och liknande besök framöver.

Boken ”Den frusna trädgården” av Kristin Hannah är läst. Jag upplevde den lite trög i början (kanske var jag inte riktigt fokuserad). Det är ett tag sedan jag började i den. Sen har jag läst ett antal låneböcker där i princip ingen var så där superbra. Nu tog jag tag i ”Den frusna trädgården” igen och den blev bara bättre och bättre. En väldigt intressant historia om en mamma med två döttrar som vid makens död börjar berätta sin historia. Det var i början av den som jag tyckte det gick trögt, men ju länge berättelsen fortskred desto intressantare blev den. Den boken hade ett bra slut, och bra slut tycker jag om.

Gymmet, paketinlämning, förebereda fönsterbytet imorgon och så har denna dagen gått. Ska du göra något kul idag?

 

2 thoughts on “Från Metropolitan till Blomstermåla

Kommentera

