Allergihunden Akilles

AkillesDen här trevlig hunden fick jag träffa igår. Det är en allergihund, vilket betyder att även den som är allergisk mot hund, tål denna gosse. Han är ett halvår och blir inte större. Här är han inne i en blomsterbutik eftersom B skulle köpa blommor till sin man som fyllde år igår. Ute var Akilles leksugen, han sprang i snön, bet i grenar och pinnar och var verkligt yster. Akilles tillhör en granne till B. Vissa dagar går B ut med honom på lunchen. Pälsen är silkesmjuk. När vi kom tillbaka från rundan ville Akilles inte gå in. Jag förstår honom, för han hade så himla kul i snön. Ja, det var en kul bekantskap.

B, som är väldigt bra på matlagning och bak bjöd på den godaste fisksoppa jag någonsin ätit. Den var krämig med sting i, och mycket olika fisk- och skaldjurssorter. B påstår att det är potatisen som gör soppan så krämig. Jag tror henne. Till kaffet fick jag den vansinnigt goda morotskakan, som jag också bakat efter samma recept. Med mig hem igår hade jag en burk med överbliven soppa, en liten flaska vin (som blev över) och receptet på fisksoppan.  Det får bli morgondagens måltid eftersom dagen är full av andra aktiviteter.

Stellan är på väg för att hälsa på farmor. I veckan blir Stellan sex månader. Han växer och tiden går. Vi är fem som ska samlas idag för en gemensam middag och lite prat, vi som inte ses så ofta, och vi som ses ofta. Det blir en trevlig dag.

allergihundEnda chansen var att fota Akilles i butiken, för ute i snön skulle jag inte ha en chans. Visst är han fin? Jag har aldrig haft hund och har respekt för alla hundar, men den här var som en liten busig barnunge.

Fönstergubben knacka på igår och meddelade att på måndag morgon kommer de. Jippi! En vecka tidigare än planerat. Det gör inte ett dugg. Imorgon blir det att plocka undan, och plocka bort, ta ner lampa och gardinstänger. Det blir också extra tidig morgon på måndag.

Fåglarna kvittrar, ta en promenad och var närvarande i stunden!

2 thoughts on “Allergihunden Akilles

Kommentera

