God morgon, sa busschauffören

morotskaka (2)Min nattsömn blev störd av min granne ovanpå. Jag vaknade någon gång efter tre men före halv fyra, för då tittade jag på klockan, av musik. Sen kunde jag inte somna om, så just nu skulle jag kunna somna hur lätt som helst. Jag skulle dessutom upp tidigt för att åka buss till lasarettet. Idag fungerade inte biljettapparaten så alla åkte gratis. God morgon, sa busschauffören till varenda kotte som klev på bussen. Det var tyvärr inte många som besvarade hans hälsning. Ungdomarna med uppfällda luvor gjorde det definitivt inte. De såg knappt någonting, oftast har de inte bara luva utan även en massa hår som ramlar ner i ansiktet.

Vi som är uppfostrade till att hälsa och besvara en hälsning gjorde det. Det tillhör vanligt hyfs, att säga god morgon, tycker jag. Får inte dagens barn någon uppfostran?

På sjukhuset blev jag mammograferad. Förra gången jag var där skulle man stoppa pengar i en automat som betalning, 80 kronor. Numera är sjukhuset kontantfritt. Det kommer en faktura på 150 kronor. Jag begriper ju att det medför kostnader att skicka ut alla dessa fakturor men nog kan jag tycka att höjningen var i kraftigaste laget.

Inte heller på hemvägen fungerade biljettapparaten. Det var för övrigt samme busschaufför som upprepade sitt ”god morgon” till alla som klev på bussen, även denna resa med väldigt få som besvarade hans hälsning. Väl hemma satte jag igång med att finriva ett kilo morötter. Jag behövde sex deciliter morötter till kakan, men när jag ändå hade assistenten framme så rev jag hela påsens innehåll. Det är gott med finrivna morötter, och det blev en stor skål över. De få gånger jag bakar använder jag smör, för smakens skull, men tar alltid mindre mjöl och socker än vad receptet säger. Det blev en lätt kaka med mycket kräm på. Allra överst pudrade jag på kanel.

morotskaka (1)Mera garn är paketerat för avresa mot ännu okänd ort. De övriga paketen har kommit fram till sina nya ägare. Den som fått sitt paket igår meddelade att hon var mer än nöjd. Det är kul med nöjda kunder, som ger den bästa reklamen.

Min gröna kofta har fått sina knappar på plats men är ännu oprovad. Den ser bra ut.

Satte mig för att läsa men kände att det var farligt, alldeles för nära sömnen, så det blev att klappa katten istället.

Dagens jobb är klart, ringt samtal åt olika håll, tagit ut en blankett och ska få en annan hemskickad. Med posten kom ett brev från Bredbandsbolaget, som från 1 april höjer kostnaden för såväl mitt bredband som min telefon, ungefär 50 kronor per månad. Nu får jag börja undersöka om det finns något liknande på annat håll. Vem har du som bredbandsleverantör? Är du nöjd?

2 thoughts on “God morgon, sa busschauffören

  1. Idiotiskt biljettsystem på bussarna, men det drabbar inte mig så ofta, för jag åker nästan aldrig buss.
    Hälsa kan man göra, det handlar om vanlig hyfs!
    Grannar är som de är… Och jädrar anoga om man råkar klaga på att de låter illa och högt. Då försöker de få en vräkt. Jajamens!

    • Biljettsystemet har funnit några år och det funkar fortfarande inte. Biljettpriset höjs med jämna mellanrum, vilket inte är så konstigt eftersom det bara är hälften som betalar på grund av trasig apparater.
      Grannar som röker, super och för oväsen borde bo i en ensligt belägen stuga där de inte stör någon. Just den här grannen har nog inte mycket att sätta emot, så mot mig kan han försöka………..

Kommentera

