Är det en rättighet att röka?

Är rökning bra för någon annan än tobaksindustrin?

Varför är det nästan bara flickor, tjejer, kvinnor och damer som röker?

Som jag ser det är det ofattbart att någon människa röker. Jag kan inte hitta ett enda argument för varför någon ska röka. Det kostar pengar som du lika gärna kan elda upp. Då slipper du åtminstone bli sjuk av rökning.

Passiv rökning är nästan lika farligt som att röka själv. Vid både rökning och passiv rökning kan du utveckla astma och allergi, och i värsta fall båda delarna.

I teveprogrammet ”Uppdrag granskning” om barnfattigdom vågade inte ens Janne Josefsson ställa frågan till en rökande mamma varför hon rökte. Däremot ställde han frågan till författaren Susanna Alakoski. Hon blev väldigt arg, och ansåg att den frågan fick man inte ställa. Själv undrar jag, är det acceptabelt att köpa cigaretter och röka i barnens närvaro och sen inte ha råd med vettig mat, utflykter, skor eller vad det nu kan vara de hävdar att de inte har pengar till?

För egen del har jag aldrig rökt. Många hävdar att det är så svårt att sluta röka. Självklart är det lika svårt att sluta röka som det är att sluta med allting, vad det än kan vara. Jag förstår ju att det är ett beroende, men alla beroenden går det att komma ur om vilja finns.

Allt det här kom upp idag på min vandring in till stan och tillbaka, då jag mötte, såg eller gick förbi mängder av rökare och till allra största delen, för att inte säga allihop, så var det kvinnor i olika åldrar. Det var så pass många att jag verkligen reagerade.

Mellan vandringarna åt jag en god lunch, ungsstekta isterband med dillstuvad potatis. Tänk att en trevlig lunchtimme kan gå så fort.

På vägen hem, i en lampbutik,  hittade jag en bordslampa med randig skärm som kommer att passa perfekt i köket, men först när fönstret är bytt, alltså i slutet av februari.

För den som undrar så har jag inte öppnat mejlet, bara meddelat avsändaren att jag inte tänker öppna det!

6 thoughts on “Är det en rättighet att röka?

  1. Uuuu, jag rökte i nästan 30 bast men lyckades sluta för snart åtta och ett halv år sen. Att sluta röka är nog det bästa jag har gjort.
    /Skryt-Tofflan

    • Det är inget skryt, men bra gjort! När du slutade skulle du lagt lika mycket pengar som du la på rökning i ett sparande – då hade du haft en bra slant idag (nu kom kamrern i mig fram igen).

      • Det gjorde jag den första månaden och köpte en ny madrass till dubbelsängen för lika mycket som ciggen skulle ha kostat. Efter det sparade jag lika mycket pengar varje månad – tills jag blev arbetslös… Sen tog pengarna slut.

      • Rökte du så mycket att det räckte till en madrass redan efter en månad!! Så bra att ha en sparad slant vid arbetslöshet, för det är ju den sista hundralappen som ger lite guldkant på vardagen! Du tänkte på samma sätt som jag funderade.

    • Oj, oj, oj, säger jag som inte har en aning om vad ett paket cigg kostar nu, eller kostade då, men mycket pengar gick upp i rök under många år……….himla förnuftigt att sluta!!

Kommentera

