Posttrassel

tulpanerMina härliga tulpaner som jag fick igår lyser så trevligt mot mig. Det kan behövas lite lyse idag eftersom det är grått och det kommer något lite uppifrån, ibland är det vita små flingor och ibland är det duggregn. Jag har varit ute i alla fall, tre stora paket skulle iväg med Posten och senare fick jag gå en gång till med en påse som skulle med samma transport. Det här posttrasslet igår, är rättat idag. Inga problem att skriva ut fraktsedlar idag. Däremot att få tillbaka pengarna som drogs för fraktsedlar jag inte fick igår. Det ska ta mellan fem-tio bankdagar att få tillbaka slantarna. Ingen idé att ens ställa frågan varför det ska behöva ta så lång tid för att skicka pengarna i retur när de kan dras direkt! Himla tur att det inte handlade om stora pengar.

Idag har jag bestämt mig för en lugn dag, sitta i divanen med en bok, en kopp kaffe och katten i knät. Så blev det också en stund, ända tills telefonen ringde. Det var ingen försäljare, det var B. Vi pratade om ditten och datten och bestämde att ses framöver, hemma hos B. Vissa dagar tar hon en promenad med en grannhund så jag skulle komma lagom till hundpromenaden. Det blir trevligt. B ska skicka över ett recept på morotskaka som jag ska prova på att baka. Jag är väldigt svag för just morotskaka, med mycket philadelphiaost på.

Idag har jag också pratat med en person som jag pratar med då och då. Vi pratade om hur bankpersonal som vill sälja sina fonder pratar omkull gamla människor, som tror att de gjort en bra affär, I själva verket är det bara banken som tjänar på affären. Den äldre människan förstår troligen inte vilket ruskigt dålig affär som gjorts. Det är inte alla äldre som tar hjälp av någon anhörig, utan som vill klara sig själv. Sen kan man självklart fundera på var gränsen går mellan när bankkunden förstår vad affären innebär, sett till hela perspektivet, och  när kunden inte gör det, och det behöver inte ens vara en äldre person. Den finns säkert många yngre också som litar blint på bankens förslag till olika transaktioner, som kan få ödestigra konsekvenser för den enskilde. I det aktuella fallet var det en äldre som köpte något som inte får lyftas förrän 2038, och med dåliga villkor!! Sådana affärer borde inte få säljas. Det var så uppenbart att den äldre i detta fallet inte lever 2038 och knappast inte barnen heller!!

Kommentera

