Idag är matte trött

När klockan ringde klockan sju ville jag inte gå upp. Tyst både ute och inne, inga gubbar som sågar, bänder, slår eller borrar. Katten och jag vilar en stund. Veckan har varit rörig och hackig, inget helt utan lite här och lite där. Nästa vecka blir lugnare, hoppas jag.

Tog en väldigt lång promenad idag med ryggsäck på ryggen att stoppa ner eventuella inköp i. Det är bättre med ryggsäck än väska som hänger på axeln när jag ska gå lite längre sträckor. Inköpen bestod av två små burkar kattmat och två paket stora kuvert. Sen var det långt fikamöte på stan före dagens film.

Dagens film hette Brända av solen, en väldigt lång film på två timmar och en kvart. Den blev inte lättare av den hade en rysk regissör och ryska skådespelare. Filmen börjar 1936 precis innan Stalins stora utrensning. Jag höll på att somna flera gånger och en gubbe som satt ett par stolar bort gjorde detsamma. När filmen var nästan slut blev det alldeles svart. Något blev fel. Jag orkade inte vänta utan gick hem och ångrade att jag hade gått på filmen över huvud taget. Filmen är inspelad 1994 och Oscarbelönades för bästa utländska film och vann Juryns stora pris i Cannes där den även nominerades till Guldpalmen. Visst var filmen vackert fotad och skådespelarna spelade bra, särskilt den lilla flickan, men innehållet var inget för mig, mörk gåtfullhet, dolda förhållanden, osäkerhet och förebådande katastrof.

Vilken tur att maten var klar, bara att värma, för jag var hungrig när jag nyss kom hem. Jag ska inte titta på schlagerkarusellen, hellre gör jag ingenting, och det kan jag behöva just idag.

Kommentera

