Spännande invigning

kung RaineGunilla o RaineRaine Navin och  Gunilla Skyttla skulle inviga utställningen på Länsmuseet om vävsöm. Både Raine och Gunilla är från Stockholm men har bott och verkat i Kalmar i över 50 år. Raine började på Hemslöjden och gjorde mönster till dukar, löpare och andra textila saker. Det var inte länge sedan det visades en dokumentär om paret. Vi fick då följa deras vardag och se deras verksamhet och idéer. De är ett trevligt och soicalt par som alltid hälsar och pratar om man vill. De är ofta ute och föreläser och visar prov på sin kreativitet genom att prata om de alster som de visar upp.

Vävsöm är en gammal teknik som legat i träda under många år. Nu har en hitflyttad norrländska vid namn Rita (hon har givetvis ett efternamn men jag hörde inte det) gett sig ikast med tekniken. Själva väven är tät, sen syr man med tråd i olika färger för att få ett fint mönster. Väven och tråden är närproducerade och en materialsats till en nåldyna går på 220 kronor. vävsömVävsömmen ser fin ut men jag ska inte prova. Publiken strömmade till, hörsalen var proppfull med mestadels kvinnor, vi kvinnor som bär upp de flesta kulturevenemang. Jackan som Gunilla har på sig är ut och in. Hon använde den som invigning, tog helt enkelt av sig jacken och vände den rätt, och därmed var utställningen invigd.

Morgonen inledde jag med ett gympass. Sen blev det en del pappersarbete, och när jag skulle hämta in posten stoppade jag en fönstergubbe och frågade om tidsplanen. Just för min halva av trappuppgången blir det en viss fördröjning ända till vecka åtta. Jag har haft en toppluva på hatthyllan som jag trodde var fönstergubbens eftersom jag inte haft några andra herrbesök. Just som jag frågade om toppluvan var hans kom jag på att sonen faktiskt varit hos mig och att han nog har haft en sådan toppluva. Fönstergubben sa att det var inte hans men att han skulle fråga någon annan av killarna om det var deras, annars skulle jag få tillbaka den. Nu hoppas jag att jag får tillbaka den.

Jag hann också laga mat för hela helgen, kyckling med tomatpesto. Det ser väldigt gott ut och doftar mycket vitlök, mums, så det ser jag fram emot att smaka på. Dagens lunch åts på stan före utställningen.

Kommentera

