Minus 21 grader

Brrrr!!! Imorse var det 21 grader minus. Jag har bara varit ute med soppåsen, två hus bort. Nu sitter jag och funderar på att ge mig ut, fast jag inte måste, bara för att få röra lite på mig och för att få lite luft. Jodå, det finns luft inne också men får jag välja tycker jag oftast bättre om utomhusluften än inomhusluften. träd mot ö

Änkeman NilsO har varit här och hämtat några papper som jag hjälpt honom att ta fram. Jag visste inte när han skulle komma, därför höll jag mig inomhus när solen var framme. Den fick NilsO i ansiktet när han kom, så jag fick dra ner persiennen. Han kom lagom till lunch. Dagens lunch var kassler- och rotsaksgratäng med en hel påse ost ovanpå. Inte så nyttigt men gott, och inte så ofta, så ok. NilsO behöver många kalorier. Sedan han blev änkeman i november har det blivit lite si och så med maten kunde jag se av hans ännu smalare gestalt än tidigare. Därför behövde han inte gå hungrig härifrån i alla fall. Och därför behöver jag så väl gå en runda.

Så olika vi är, alla vi människor. Jag tyckte mitt på dagen då solen sken och vimpeln hängde slak att det var en härlig dag, vacker men kall. Någon annan tyckte det var måttligt njutbart med kylan som tog över eftersom kaminen fick matas för fullt. Det är inte hur vi har det utan hur vi tar det, som gör skillnad.

Mitt lokalsinne brukar jag alltid säga är dåligt, och att jag tror det på något vis hör samman med min balans, som kunde vara bättre. Här jag bor kommer man in i ett stort trapphus med trappa ner till källaren och trappa upp till nästa våning. Jag bor rakt in, inte ett trappsteg. Alla som går ut från min lägenhet tar trappan ner till källaren! Varför? För att den är direkt utanför min dörr? Uppenbarligen kommer man inte ihåg hur man kom in, att det inte fanns något trappsteg för att komma in och då är det heller inget trappsteg för att komma ut. Förklara den som kan!

 

Kommentera

