Vintervett

Den lilla runda jag var utomhus i snön igår gjorde mig förvånad, gång på gång, på hur männsikor klär sig och hur de beter sig. Snön vräker ner och det är ett antal minusgrader. Det är inte plogat överallt och där det är plogat är det ofta ner till asfalten och lämnar då en ishinna kvar. Jag vet inte hur många jag mötte på cykel, barhuvade och utan cykelhjälm och dessutom med vinglande kassar på styret. Till övervägande del var dessa cyklande människor av asiatiskt ursprung. Jag vet ju att de har en annan tro än vad vi (de flesta har), men det är väl ändå onödigt att utmana ödet i onödan. Cykel i snöoväder är helt vansinnigt. Ställ cykeln i källaren när det är snöväder!

Sen är det dessa stressade människor som ska ut med bilen. Bilen är i princip översnöad. Då står de, karlar är det, utan handskar eller vantar och skrapar/borstar bilen med ena handen och håller en cigg alternativt en telefon i den andra handen. Det var ju lördag igår och ingen borde haft så bråttom, och att dessutom vara man och göra två saker samtidigt. Det funkar ju inte!

Vid en busshållplats stod en rullator, och i busskuren stod en dam som väntade på bussen. Vi inledde ett samtal och hann avhandla diverse oväsentligheter. Hon behövde helt enkelt prata en stund, och jag lyssnade och kommenterade. Hon visade sina nya kraftiga kängor med dragkedjor på båda sidor, så det var lätt att ta på och av kängorna. Hon hade behövt skidbyxorna sa hon i stället för de manchesterbyxor hon hade, men hon hade tjocka underbyxor. Dem hade hon behållt sedan hon var inlagd på sjukhuset. Där har de stora och tjocka underbyxor, sa damen, som behöll ett par.

Jag var även inne i butiken och vimsade runt utan att egentligen vara sugen på någonting. Det slutade med att jag köpte glass, i det vädret och jag som bara äter en pinnglass då och då på sommaren. Nu blev det ett helt paket med Vienetta. Ser på tröjan jag har på mig idag att jag spillt på den. Det kan vara glass. Just nu är ingenting viktigt.

Sonen är på bättringsvägen efter ett par riktigt risiga dagar med huvudvärk, känslan av att varit överkörd av en ångvält och illamående. Stödkragen gör mer ont än hjälper. Det är inplanerat en affärsresa till Stockholm imorgon för hans del. Vi ska höras framåt kvällen för att checka av om han mäktar med det.

En snäll väninna frågade om jag ville följa med på konstutställning idag. Jag tycker det är himla kul med konstutställningar men just idag var jag tvungen att tacka nej. Jag klarar inte att gå ut bland folk. Det är söndag idag och då får jag sitta framför teven alternativt ligga i soffan och slöglo på teve. Imorgon när det är vardag ska jag försöka ta itu med olika saker. Jag får inte isolera mig. Min snälla väninna påtalade att det nog hade varit skönt om jag haft någon mer än katten här när jag kom hem från begravningen och trafikolyckan. Så här i efterhand är jag benägen att hålla med henne, någon som bara funnits här och som lyssnat.mamma

2 thoughts on “Vintervett

  1. Det där med sjukhusets tjocka underbyxor… Jag behöll INTE dem jag hade, fy te rackarns så fula! Dessutom fanns de bara i en storlek – för stor för mig… De trillade av hela tiden, till somligas nöje (inte mitt).

    Ja du får inte isolera dig nu, men samtidigt vet jag att man behöver vara ensam och begrunda och när man orkar och är redo gör man saker. Så är det för mig, i alla fall. Fin vän du har som bryr sig!

    Hälsa Stänkaren att han ska vara rädd om sig!!

    • Damen med underbyxorna hade kanske hängslen till sina!! Stå med byxorna nere, det är ju inget att sträva efter, så jag fortsätter också med mina egna.
      Du beskriver allt så himla bra, precis så där funkar jag också, gör saker när det är dags.
      Ja, hon är en fin vän som jag haft länge.
      Vuxna, envisa barn har egen vilja, men självklart säger jag till honom att vara just rädd om sig. Oftast gör han som han själv vill. Det har han gjort sedan han lärde sig gå.

Kommentera

