Upp och ner

Det är inte jag som är upp och ner, men väl mitt humör och hur jag mår. Började i alla fall med ett ordentligt gympass. Det brukar sätta fart på humöret. En väninna, B, ville träffa mig på stan för en gemensam lunch. Efter grönkål, jansson och annat var det fantastiskt gott med en thaibuffé. Det var många som hade tänkt likadant för stundtals var kön in en bit ut på trottoaren. Vi behövde skaka ner maten så vi shoppade lite här och där. Det sägs ju att vi kvinnor mår bra av att shoppa och bära påsar, och jag tror det stämmer. I min påse fanns en ny foundation och i Bs påse ett nytt halsband. B är duktig på mycket, och en fena på teknik, så jag passade på att få hjälp med min kamera (som jag inte är överens med). Nu hoppas jag det funkar som det ska. Som tack skjutsade jag hem B, och fick vandra runt i hennes tomtelandskap. Hon har massor, massor av tomtar i olika stolekar, olika material och olika färger. Då jag själv bara tagit fram en och annan tomte var det kul att frossa i tomtar innan de åter hamnar i förrådet till nästa gång.

Många ringer eller hör av sig på annat sätt med anledning av min mammas bortgång. Det värmer. Det känns skönt att det finns människor som bryr sig om andra, och som uttrycker en tanke.

Jag är trött. Det har varit mycket intryck idag, och gympasset gör sitt.

Sent omsider, här kommer en bild på mina svartbröd, en bild från mitt köksfönster med byggnadsställningar, som finns runt om utanför alla fönster.

DSCF1011DSCF1019DSCF1014Brödet är inte slut än. Det räcker länge eftersom man skär tunna skivor. Det är kryddat med fänkål och anis.

Kulorna i köksfönstret är egentligen julgranskulor men passar lika bra i ett fönster.

Julgranskulorna, gardinen och raderna med röda stjärnor är sådant vi hade i butiken. Jag saknar den lilla butiken. Det var jättekul, att aldrig veta hur dagen skulle bli. Den blev alltid omväxlande om olika vis. Butiken minns ja med glädje, men nu är vi här, 2013. Var sak har sin tid.

Kommentera

