Årsredovisning eller Paris?

Full fart framåt eller myrsteg framåt? För min del känns det som jag går i sirap, segt, segt, med alla göromål.

Har börjat titta lite på bokslutet, en massa bokslutsdispositioner ska till för att så småningom resultera i en årsredovisning som ska skickas in till Bolagsverket. Som sagt, jag har bara börjat tänka tanken. Jag vet vilket enormt jobb det ligger bakom en årsredovisning.

Under två års tid skötte jag såväl den löpande bokföringen som bokslutet med följande årsredovisning för en ideell förening här i stan. Det tog mycket tid. För år räknat var det ca 450 verifikationer. Varje månad betalade jag och skickade in skattedeklarationen. I föreningen fanns dem som jag gillade och dem som jag inte gillade.  Det som gjorde att jag valde att hoppa av var att en av ledamöterna omkom i en tragisk trafikolycka. En hel del av glädjen att jobba i den styrelsen tog slut. Resten av styrelsen blev inte glada åt att jag hoppade av. Den som skött mitt jobb före mig fanns på en byrå, och då var det inte gratis. Nu har jag lärt mig att både säga nej och att ta betalt.

Ett projekt som jag höll på med i början av förra året lades i malpåse när det skulle bli för dyrt för mig att ensam göra det klart. Då hade jag fått dela med någon ytterligare, och då hade också mitt inflytande över projektet minskat. Det finns en kvinna uppe i Älvdalen som är spindeln i detta nät av projekt på olika platser runt om i landet. Till jul fick jag ett julkort med en påminnelse om att hon ville ha en rapport om projektet. Jag har meddelat henne att projektet får övertas av någon annan, om intresse finns. Vi får se. Det är inte alltid mycket jobb i ett projekt leder till en färdig produkt. Glädjen med just det projektet har försvunnit.

Jag inser att mycket glädje har försvunnit, men jag måste hitta den igen. Kanske genom en resa med en väninna, M. Hon har föreslagit mig antingen en solresa eller en weekend till Paris för att se en utställning med häftiga kläder. Utställningen heter ”Två sekler av europeiskt mode 1700-1915”. Jag tycker det låter intressant och kan tänka mig vilket som, eller både ock. Vi får se vad det blir, i alla fall något att se fram emot.

Annars får det bli en dag i taget, se till att jag börjar ta tag i saker igen. Har du några projekt att ta tag i?

 

 

 

Kommentera

