Vi är alla så olika

Vi är inte stöpta i samma form. Alla är vi unika varelser som hanterar händelser, skeenden och kriser i livet på olika sätt. Inget sätt är rätt eller fel som jag ser det. Vi måste respektera varandra som människor, och att vi är olika och reagerar på olika vis.

Jag har väldigt svårt för allt som har med vård att göra. Redan innanför dörrarna till sjukhus och andra vårdinrättningar mår jag dåligt. Det är miljön, lukten och att jag är totalt bortkommen, att inte kunna hjälpa till. Inte ett dugg kan jag göra. Under de senaste två åren har min mamma varit nära döden tidigare. Jag har då försökt vara där men mått så dåligt att jag inte varit till nytta för någon. Nu var jag inte där. I fredags besökte jag min mamma. Hon var dålig och jag anade vartåt det skulle gå. Jag tog adjö på mitt sätt när jag gick. Det känns bra att jag besökt henne så ofta under åren hon varit vårdberoende.

I söndags ringde man från mammas boende och berättade att hon var väldigt dålig. Mina syskon var där. Mamma och ett av barnbarnen hade en speciellt nära relation. Hon var också där. De tre har varit hos mamma fram tills hon gick bort. Min syster har hållit mig underrättad. Jag klarade inte av att åka dit, att på nytt se min en gång så starka och kraftfulla mamma, vara bortom all räddning.

Jag är mycket tacksam för att de tre som var där orkade. Min sorg och saknad är inte mindre för att jag inte orkade vara där.

8 thoughts on “Vi är alla så olika

  1. Jag kommer ihåg din mamma som en mycket kraftfull och färgstark person, Det är verkligen svårt att se sina närmaste förändras.

  2. Kära vän!
    Det finns bara en mamma i hela världen, och hon kan aldrig ersättas. Minns med glädje när ni hade roligt ihop, och när ni trivdes som bäst.Tänk på all omsorg hon visat, och allt hon lärt dig.Det räcker långt.Hon kommer alltid att finnas inom dig,för hon är en del av dig!
    Jag är tacksam och glad att jag fick möta henne.Jag kommer att minnas henne med värme.
    Stor Kram.Du vet vart jag finns

  3. Det är alltid svårt när någon nära anhörig går bort,saknaden och tomrummet känns stort.Man har ju vetet att denna stunden skall komma men ändå är man inte riktigt förberedd. När allt praktiskt är över tror jag att du med glädje kan minnas dit liv tillsammans med din mamma och övriga anhöriga även om det just nu känns svårt. Stor kram till dig.

    • Förbereda sig för svårigheter kan vi inte, för vi vet inte hur vi reagerar. Mycket praktiska göromål blir det när en älskad människa inte längre finns. Idag har vi varit på begravningsbyrån med allt som ska lösas där. Vi är alla både fysiskt och psyksikt trötta av för lite sömn och saknad. Kramar!

Kommentera

