Gissa antalet kvinnor på gymmet idag?

Jag vet eftersom jag har varit där. Det fanns inte en enda kvinna där förutom jag. När jag kom satt ett ungt par och fikade, en tjej och en kille, men de skulle säkert fira jul hos någon förälder. Nu kommer en följdfråga, varför har männen tid, eller prioriterar, att gå till gymmet dagen för julafton? Normalt sett brukar fördelningen gymmare vara hälften kvinnor, hälften män. Uppfostrar vi fortfarande våra pojkar och flickor olika? Sen en helt annan fråga, gör barnen som vi lär dem? Tar barnen de värderingar som vi vuxna har, eller skaffar de egna värderingar, och som ibland är långt ifrån föräldrarnas. När blir det så, och varför?

Hur är det med vädret idag? Blåsten ska komma från sydost. Ovädret börjar alltså i Skåne och på västkusten. Framåt sen eftermiddag, kväll kan det bli besvärligt här på ostkusten. Det verkar lugnt, både ute och inne. Inte många bilar hemma, alltså har många rest iväg för att fira jul på annat håll. I vårt område har vi numera porten låst dygnet runt. Vill någon komma in som inte har egen nyckel får besökaren ringa från porttelefonen. Då ringer det inne hos mig, eller hos den som söks, och så kan vi öppna porten. Det känns tryggare än tidigare, om det nu finns något att vara rädd för. När sonen hade lånat min bil och kom för att lämna tillbaka den blev han insläppt av städerskan. Det är inte bra, att hon släpper in den som vill komma in. Sonen har nyckel hit så han hade kommit in ändå, men det kunde inte städerskan veta. Får man säga städerska? Det är så mycket som är bannlyst nu för tiden, ingentng får kallas vad det alltid tidigare kallats.

Stickandet fortsätter. Jag kan inte låta bli. Nu har jag snart gjort två par vantar, ett par i blått och grönt (inte turkos) och ett par lavendelfärgade. Det är bra passform på dem. När mönstret ändå sitter i huvudet går det mycket fortare att göra många av samma sort för kommande försäljningar. Här är två exempel på vantmodellen för tillfället. Den är kul att sticka fastän garnet är tunt.

CIMG0533röd löpare (5)Jag önskar alla en riktigt mysig fjärde advent med tända ljus, kanske lite glögg eller kaffe och en pepparkaka eller två. Det ni inte hunnit, det gör inget, det blir julafton imorgon i alla fall. Var rädda om varandra i stället för att göra det där sista som ändå inte behövs.

 

 

Kommentera

