Snöbyar eller Italien?

Idag snöar det, inte mycket, men tillräckligt för att jag ska längta till Italien eller något annat varmare land. En förskolegrupp gick förbi med pulkor. Det var bara fem barn som ännu inte hade julledigt. Hoppas de får en kul stund i backen, som finns på området där jag bor.

De smala gränderna i många småstäder runt om i Italien är mycket pittoreska, lugna och andas en svunnen tid. När det är som varmast kan en promenad i en smal gränd kännas svalkande. Det är som att solen och värmen inte riktigt tränger ner i gränden.

CIMG0152CIMG0151En idé vi har i företaget kan leda till en resa till Provence. Där är också vackert, och där finns också många små städer i lika böljande landskap som i Italien.

Igår berättade jag om julkorten som fyllde lådorna, men jag undrar var Posten förvarar dessa? Jag vet inte vad Posten håller på med. Ska vi alla tvingas gå över till annat sätt att meddela oss. Igår kom brevbäraren någon gång mellan fyra och fem på eftermiddagen. Då var det bara försändelser med vanliga frimärken. Det verkar som att all post med julmärken kommer att delas ut sista dagen, eller dagarna. Har jag hört rätt så vi i år även få post på lördag! På sommaren, när det är semestervikarier som delar ut posten, så kommer den flera timmar tidigare än när det är den ordinarie personalen som delar ut posten. Hur ska man tolka det? Är det så att den ordinarie personalen håller ett lugnare tempo?

Apropå det som hänt i Göteborg där flickor hängs ut som slampor och horor, jag är inte förvånad! Under en period jobbade jag på en skola med högstadieelever. Jag var mest bland niorna och förvånades och förundrades över elevernas klädsel. Pojkarna var välklädda och var ibland påpälsade i mössa, jacka och vantar inomhus. I samma sal satt flickorna i små linnen med mycket hud bar, såväl mage som ryggslut. Självklart var det inte alla flickor som var så avklädda men så pass många att jag reagerade, och funderade på om de var medvetna om vilka signaler de sänder ut. Är det mediabruset som ger flickorna impulserna att klä sig på detta vis, mer avklätt än påklätt, och det under skoltid. Då måste jag ju undra hur de klär sig när du går ut på kvällarna.

På radion spelar Refreshments, en härlig grupp med mycket ös och spelglädje. De besökte stan i veckan, men jag var inte där. Jag har deras musik hemma, att lyssna på när andan faller på. Det är perfekt städmusik. När jag städar gömmer sig katten antingen under min säng eller bakom teven. Hon har ännu inte fattat att dammsugaren inte är farlig. Den bara låter lite.

I kamerabutiken blev jag inte klokare, inte ett dugg. Det är bara att inse, jag och tekniken är inte på samma våglängd.

Snöandet tilltar, snart är flingorna stora som ”lappvantar”. Stan är förmodligen ingenkorkad med männsikor med panik i blicken. Sonen lånade min bil för ett par dagar sedan. Han sa att det kaos i stan, bilar parkerade hur som helst. Försäkringsbolaget If har gjort en undersökning på alla bilar som anmäls stulna i juletid. De allra flesta kommer till rätta. Det är bara så att bilägarna inte kommer ihåg var de parkerat. Ett tips till bilister var att ta en bild på bilen där de parkerar, för att på så sätt försöka identifiera platsen när bilen ska hämtas.

Ska du ut idag, stressa inte så du glömmer bilen! Eller ta bussen!

Kommentera

