Hjälp mig hitta något positivt

med detta busväder? SMHI har utfärdat en klass två-varning för oss här på kusten. Igår råddes jag av sonen att stanna inne. Vädret idag är värre, mycket värre. Det är nu det är bra att ha kyl och frys fyllda med mat och massor av ljus, förutsätter tändstickor, som man alltid ska ha hemma. Det är inte skottat någonstans, inte på gångvägar, inte på trottoaren och inte på gatan. Varför skottar man inte?

Trots busvädret klädde jag mig för ett gympass, kom ut och gick i ca 30 cm snö. Jag vände, och gick till soprummet med plast och papper, som det snabbt blir en påse av. På parkeringen satt en bil fast. Jag fick hoppa in bakom ratten, killen knuffade på bilen som inte flyttade sig. Det kom en kille till och hjälpte till och till sist en tjej. Då kom bilen loss. Det var en tacksam kille som körde iväg i sin röda bil. Sen kom nästa hjälpinsats. Två rullatorer stod parkerade i snön. Paret som äger dem kom traskande i snön. De hade väntat på bussen i en halvtimme. Damen som gick först hade ingen mössa men massor av snö i håret. En bit bakom kom maken stapplande. Jag greppade honom under ena armen och lotsade honom fram till ytterdörren och körde in deras rullatorer i trapphuset. Det var ytterligare två tacksamma människor. De hade en tid på sjukhuset som de nu i sista sekunden fick avboka.

Katten spydde på min gräddvita matta i vardagsrummet, så där har jag legat på knä och sprayat, torkat, borstat, blött med vatten och mer spray. Nu får det torka till så får jag se hur det ser ut. Troligen blir det en omgång till med spray, vatten, borste och papper.

Det blir en ofrivillig dag inomhus. Jag tror det är mitt behov av frihet som gör att jag inte tycker om vintern. Kontrollen finns inte hos mig. Nu pratar man på radion om klänningarna på festen igår. Vilka klänningar var fina, vilka klänningar var mindre lyckade, vilka klänningar var återanvända och hur var det att dansa i kimono, om det alls är möjligt? Hur känner man sig efter en lång dag i kimono som det knappt går att andas i, och som dessutom är väldigt varm att bära eftersom det är en massa lager av underkimonos? Jag minns när jag var barn och mamma på kvällen knäppte upp sin korsett. Kanske var det ännu värre för min pappa när han var gipsad från axlarna ner till höfterna. Det gick liksom inte att ta av gipset på kvällen.

CIMG0277CIMG0099Är det ingen mer än jag som tycker bättre om sommar än om vinter? Även om jag är närvarande så är det inte utan att jag drömmer om sommaren, och det måste jag få, drömma om en annan dag, en annan årstid samtidigt som jag tacksam för det liv jag har.

Vädret rår jag inte på. Då får jag acceptera det, och göra det bästa av situationen.

Den som inte kan erkänna sin svaghet – har ytterligare en svaghet.               

 

 

 

Kommentera

