Lång arbetsdag

Imorse när jag lastade bilen full med lådor och kartonger inför dagens julmarknad, och alla mina grannar sov, tänkte jag på vilka olika liv vi lever. Jag jobbar mest ute när andra är lediga. Nya bekantskaper bland utställarna, och bara trevliga människor. Massor av besökare hela tiden, från tio på förmiddagen till fyra i eftermiddag. Det gick knappt att smygäta medhavd matsäck, en surdegsbulle och en bytta med keso, apelsin och kanel. Och vatten , massor av vatten går det åt. Jag blir torr i munnen av allt prat. Det var återigen en bra marknad. Många änglar, sockar och vantar har fått nya hem. Samma plats är redan bokad till nästa år. Jag är optimist. Det finns de som inte vågar köpa gröna bananer.

Filmen igår, där var jag fel ute igen. Det var ett brittiskt drama i förortsmiljö med skådespelare som Peter Mullan och Olivia Colman, som spelade mycket bra. Filmen heter Tyrannosaur och handlar om Joseph, en plågad, självdestruktiv man omgiven av våld, finner hopp och räddning i Hannah, välgörenhetsarbetare. Från början ser han ner på hennes tro och hennes förmodade idylliska liv, men han inser snart att Hannahs liv är allt annat än fridfullt. Allteftersom deras förhållande utvecklas lär de sig att förstå och acceptera den smärta de båda bär inom sig. En mycket bra film som jag gav full pott. Väninnan S frågade om jag skulle på filmen, vilket jag skulle, men orkade inte prata. Därför valde jag att istället gå på ett fik före filmen, just för att bara få vara.

CIMG0010På vägen hem från julmarknaden var jag jag hungrig och tänkte köpa en färsk pizza att laga till i ugnen, men inte en pizza fanns i butiken, förutom djupfrysta, och de vill jag inte ha. Då blev det att ställa om i huvudet. Det blev en stor plocksallad med mycket räkor och kräftstjärtar. Katten fick ett par räkor. Det blir också en stor mugg starkt kaffe, och jag hoppas det är något bra att se på teve. Efter att ha varit igång sedan sju i morse och inte suttit på en stol förrän jag kom hem för en stund sedan, så behöver jag vila.

Jag har ingen aning om någonting, har varken sett eller hört vad som hänt i världen denna dag. Därför får jag bänka mig redan till nyheterna.

Kommentera

