Grått, visset och kraftlös

Gårdagens prövning tog mer på krafterna än jag trodde. Vaknade sent till en gråmulen dag med lite snöflingor som så sakta dalar ner. Grannen ovanpå är tillbaka, och låter (någon pratar, radio, band?). Hör grannen sämre än vad jag gör? Röker gör han fortfarande. Lat som han är öppnar han sin franska balkongdörr och röker ner till mig.

Det är sista filmstudiefilmen idag, en ersättningsfilm, något i stil med Jane Eyre, fast något modernare, tror jag. Före filmen ska jag in till stan för att lämna en bok på biblioteket och kanske låna nytt, och fika. Jag behöver se lite människor idag. Ensamheten kom över mig.

Allt går i slow motion idag, ingenting är kul. Det går över, jag vet, så det gör inget om en dag blir på ett annat sätt vad jag tänkt. Jag är här och nu, och det får vara jobbigt.

Det hade varit mycket lättare om det varit sommar och sol. Då hade jag tagit cykeln och cyklat till något trevligt ställe, druckit kaffe från kaffekorgen och kanske läst några sidor i en bra bok. Började igår kväll i en bok som heter ”Svart himmel” av Arnaldur Indridason. Bara titeln säger ju att det var fel bok att börja på igår. Efter någon sida insåg jag att koncentrationen var borta, att jag inte alls visste vad jag läst. Jag la undan boken och kände hur fruktansvärt trött jag var. Det var lätt att somna. Strax efter tre kom några hem och klampade sig upp till tredje våningen. Det är nackdelen med att bo i flerfamiljshus, att det inte är tyst när jag vill att det ska vara tyst.

CIMG0391Ängeln med lyktan heter Angel of Hope, sharing the light of hope and courage. Den passar mig, och kanske någon annan, som inte heller är på topp idag.

Ängeln med äpplen heter Good Health, an abundance of health and happiness.

Ängeln i mitten heter Bright Star, reflecting a light from within.

Alla tre passar väldigt bra för väldigt många. På senaste julmarknaden sålde av alla tre.

Nu önskar jag att kylan ger med sig. Det måste inte vara över tio grader, fem räcker. Gillar du när det är kallt? Har du broddar i halkan? Om inte, hur tar du dig fram på såphala gator och trottoarer?

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

