Begravning

Dagen har dominerats av begravningen av min faster. Det är där, på begravningarna, som vi träffas i släkten. När vi skildes åt idag sa någon, att vi måste ses utan svarta kläder. Det var en fin begravning, enkel, precis som min faster var. Prästen var bra, hälsade på alla och talade fint om min faster. Minnesstunden efteråt var nödvändig, för att minnas och för att låta begravningen sjunka in. Änkemannen berättade om hur han träffade min faster och om hur deras liv varit. I början av deras relation var de flitiga brevskrivare, skrev till varandra. Hon hade hans brev kvar i en låda medan hennes brev bara finns kvar i ental. Maken var på sjön och borta i långa perioder. Ibland var min faster med på långresorna.  Nu fick de inte säga adjö eftersom hon dog hastigt.

Vi satt vid småbord. Jag satt bredvid dottern till en avliden kusin. Vi har aldrig tidigare pratat med varandra. Det var en trevlig bekantskap. Dessutom påpekades att vi utseendemässigt är mycket lika. Hon bor på Värmdö med sin lilla familj, make och två små pojkar, varav den minste var med idag. Han skötte sig alldeles utmärkt. Den äldre brodern bakade pepparkakor hos ett kusinbarn.

Två par vantar har blivit klara idag, båda till barn, men nu ska jag börja på ett par vuxenvantar, i brunt.

I soprummet i morse, träffade jag en granne som håller reda på det mesta. Han visste att det varit 17 grader kallt tidigt i morse.

När jag körde från minnesstunden körde jag på en mindre väg, och den var såphal. Jag körde ner till mamma en stund eftersom jag inte var så långt därifrån. Hon läste tidning och kommenterade såväl mönster på sjalar som matrecept. När det kommer till att berätta något om någon, då blir det värre. Då sviker minnet, namn och händelser är borta eller blandas ihop.

Kommentera

