Första advent

Funkar finfint.
Från länken på bloggen.
Det är det svar jag fått när jag bett någon som har en mac prova om det går att komma in i min webbutik från bloggen. Hur ska jag gå vidare för den som inte kommer in? Just nu har jag många frågor, till exempel, ska jag fortsätta med butiken, eftersom det är så svårt att få betalt? Jag är bussig, ser till att kunden får så billigt porto som helst, faktura utan kostnad med betalning tio dagar netto, och ändå får jag påminna varenda gång. Gissa om jag tröttnar snart? Butiken är inte i den omfattningen att det ”lönar” sig att överlåta på Klarna att driva in betalningen.
Första ljuset tänt under en lugn morgon med stickning och lite slötittande på teve. Samtal med moster i Kristianstad som hade ungefär samma väder som jag, snö sedan igår kväll, inte mycket men lite, lite hela tiden. På med kjol, kors i taket-det var länge sedan, ut och borsta av bilen , skrapa rutor och iväg i halkan, över till Öland för kaffe hos kusin före kyrkobesök. Vi var sju stycken, kusinen vi var hos med man, en annan kusin med fru, den nyblivne änkemannen, en annan kusins änka och så jag då. Han som precis blivit änekamn hade krympt, både på längden och bredden. Han såg verkligen ledsen ut och hade nära till tårarna. Någon hade ringt honom för att höra efter hur det var, då hade han precis hittat beskrivningen till tvättmaskinen. Innan hade han börjat fundera på att trampa tvätten. Kusinen med fru, som kom direkt från ett besök i Stockholm hos en dotter, och som har koll på släkten kunde berätta att på den kyrkogården där vi var finns tio generationers släktingar begravda.
Många gånger har jag varit i kyrkan just på första advent. Det här var det konstigaste jag upplevt i kyrkan. Det var högmässa på första advent. Jag förstår varför endast ett tiotal, om vi bortser från oss sju, som sökt sig till kyrkan en dag när kyrkorna brukar vara fullsatta. Svenska kyrkan har katolicerats, eller vad det kan heta. Jag kunde lika gärna hamnat i en katolsk mässa. Biktbås saknas ännu, men det finns plats. Två präster, varav den ene hade till uppgift att servera den andre prästen vin, och omfamna den andre prästen samt på nytt servera vin till den andre prästen. Jag fattar ingenting!
För mig är första advent i kyrkan en glad tillställning med barn, gran och sånger av kör. Jag minns när jag börjat skolan och fick förtroendeuppdrag att till advent gå fram och tända ljus i granen. Ett ljus till första advent, två ljus till andra advent osv.. Det var så klart inte bara jag som gjorde detta, utan ett barn varje vecka. Det är vanligt med barnkörer och inte så stort allvar just första advent. Jag har gått ur Svenska kyrkan. Det var verkligen ett rätt beslut, för den kyrkan jag besökte idag känner jag mig inte hemma i. För mig verkar det som prästerna vill ha sin kyrka för sig själva. Jag tror de tänker, om vi gör kyrkan så tråkig som möjligt, håller långa högmässor och sjunger alla verser på alla psalmer, så tröttnar nog människorna på att komma till kyrkan, och då får vi ha kyrkan för oss själva. Redan nu har man slagit ihop flera församlingar, jo, de finns kvar, men det hålls inte gudstjänst i varje kyrka varje vecka. Det är bara en tidsfråga tills kyrkorna kan säljas ut, till vilken verksamhet vet jag inte, efter det följer med en kyrkogård i stället för en trädgård.
På Spåret i fredags fick de båda burarna frågan om vad Kinas nuvarande president heter. Ingen kunde svaret, och de är ändå mästare. Då behöver jag inte känna mig urkass för att jag inte visste.
Nu hoppas jag att snön drar vidare till någon annan del av landet, och att halkan försvinner. I färskt minne har jag en rondellkörning förra vintern där jag höll på att bli ”rondellhund”. Det var snöoväder och spårigt till tusen, och blåste. Jag var på väg till mamma, hade kommit över bron men eftersom jag inte vill bli strandsatt så vände jag kosan tillbaka över bron och till hemmets lugna vrå, efter att ha backat mig loss från rondellen.

4 tankar om “Första advent

  1. Så här har jag kommit på: När jag klickar på länken som finns på SIDAN Saker och ting kommer jag inte in i webbutiken. MEN när jag klickar på länken i högerspalten funkar det!

Lämna en kommentar