Söndagsbestyr

Filmen var inte alls från 1952 eller i svartvitt. Det var en modernare version från början av 80-talet. Den utspelade sig i Marseille, men handlade fortfarande om val i livet, vilka val vi gör och varför. Av mig fick filmen en fyra av sex möjliga. På vägen hem, jag promenerade, gick jag in i det stora köpcentret för att köpa en plocksallad. Så mycket människor halv sex en lördagskväll! Har inte människor annat att göra, inklusive mig själv, en lördagskväll än att handla? Tjejen framför mig hade köpt kattleksaker och två jättestora påsar med ostbågar. Mannen bakom mig hade en påse morätter och tre påsar med olika sorters mjöl. Själv hade jag en plocksallad och en chokladkaka, Lindts nya 150 grams kaka med smak av brulé.

Det är längskidor på teven, en sport som jag ser på. Jag förstår reglerna, att åka så fort som möjligt en viss i förväg bestämd sträcka. Det är också kul med alla dessa skidåkare som är så enormt vältränade och trevliga, kampen mellan Sverige och Norge, där vi nästan alltid kommer till korta. Petter Northug är jag mellan varven riktigt irriterad på därför att han är så kaxig. Han har också en väldigt sympatisk sida med självinsikt och distans. Hos Skavlan berättade han att han är singel. Han tränar, äter och sover och vem skulle stå ut med det? Då kommer jag att tänka på Marit Björgen, det lilla kraftpaketet från Norge som vinner i princip allt. Visst är hon småbarnsmamma?

I köket jäser degen som ska bli lussebullar. På min långpromenad på morgonen gick jag förbi en butik bara för att köpa russin, som jag inte tycker om men ändå petar ner i lussekatterna. Jag gick frågerundan som orienteringsklubben har hand om. Frågor som man kan är vansinnigt enkla medan frågar där man tvekar mellan svaren är svåra. Det är bara att erkänna, jag har inte läst det lilla som finns att läsa i mitt blad den här veckan. Jag har faktiskt ingen aning om att Kina fått en ny president, och jag vet definitivt inte vad han heter. Däremot svarade jag lätt på frågan om var i kroppen båtbenet sitter, och flera andra frågor.

Ha en fortsatt trevlig söndag!

Kommentera

