Vårförnimmelse

Idag behöver jag lite vårbilder. Det här är grannens äppelhäck som blommade så vackert. Under söndagens promenad kändes det som en vårdag. Det var ljumt i luften och fåglarna kvittrade, precis som på våren. Däremot saknades doften av jord. Som jag sa igår, det gäller att använda alla sinnen, varje dag.

Jag ska äta lunch med G. Hon sprider alltid värme och glädje omkring sig, så det ser jag verkligen fram emot. Vi ska gå till www.rosenlundska.se. Där är alltid fullt med lunchgäster, god mat och trevlig personal. Sallad före maten och en liten hembakad kaka till kaffet. G som jobbar på kommunen vet att hälsovårdsinspektörerna gärna går till Rosenlundska, vilket är ett bra betyg på ett matställe.

Efter lunchen ska jag uträtta några ärenden samt ha ett jobbmöte på stan. Jag ska bland annat skaffa biljett, om det finns någon kvar, till torsdagens www.soppscenen.se. Då ska Dorotea Bromberg tala om sina möten med författare och om konsten att hitta en nobelpristagare.

Igår sanerades mina fönster. Det  hade varit mycket buller förstod jag, en kruka i köksfönstret hade vält ut på bordet. Först fick katten skulden, men sen såg jag att alla krukorna stod farligt nära kanten. Det hade alltså skallrat ordentligt. Nu på morgonen har en kille i rymddräkt gått runt och plockat bort tejpen, så nu får jag öppna och vädra igen. Det känns väldigt bra.

Till helgen ska jag baka, jag som nästan aldrig bakar numera. Det jag ska baka är de vanliga surdegsbullarna, gula och fina lussekatter och en mjuk pepparkaka. Just nu slår det mig, var sjutton gjorde jag av saffranspåsarna. Expediten gav mig dem i handen, men var stoppade jag dem? Jag kan ha lämnat kvar dem på disken, vid kortapparaten. Vi får se. Den mjuka pepparkakan ska serveras med lingongrädde. För att få lite känsla för att vi närmar oss jul gick jag in och köpte en flaska glögg. Jag valde årets glögg med ingefära, låter lite konstigt, men den slinker nog ner framåt jul. Till glöggen blir det Nyåkers stora pepparkakshjärtan. När jag ändå var på Systembolaget plockade jag till mitt några flaskor rödvin, från Sydafrika. Det brukar vara bra vin. Det hade smak av saker som jag tycker om. Den flaskan jag köpte med smak av dill, hade verkligen smak av dill, och det var inte alls gott.

Dagens ord från eftertankeboken: Var aktiv och låt inte svårmodet få fäste!

PS. Undvik att tycka synd om dig själv!

 

Kommentera

