Små funderingar

Dagen började inte som jag planerat. Idag vaknade jag av väckarklockan, vilket inte hänt på säkert ett år. Jag kände direkt, att gymmet skippar jag idag. I stället tog jag det lugnt, väldigt lugnt. Nu är jag på banan igen, och ska gå en långpromenad. Därefter har jag möte med en kund och så ska mamma få besök. Dröjer jag mer än en vecka med att hälsa på henne, spänner hon ögonen i mig och frågar i anklagande ton: Var har du varit?

Hoppas på garnleverans idag för att påbörja det tredje paret av beställda vantar.

Ibland är jag lite väl impulsiv även om jag mest uppfattas som en som alltid gör en konsekvensanalys innan jag handlar eller yttrar mig. Nu har jag stuckit näsan i en övernattning. Inte så att jag har synpunkter på själva övernattningen. Det lägger jag mig inte i, var människor övernattar. Vad jag däremot reagerade på var att ett gäng från en arbetsplats åkt till ett ställe för kompetensutveckling med övernattning. Utbildningen måste vara tjänsteförrättning, något man gör i tjänsten. Tjänsteresan börjar när jag åker hemifrån, alternativt från jobbet och slutar när jag är hemma igen eller kommer tillbaka till jobbet. Det är ett vanligt upplägg att en utbildning börjar vid lunch dag ett och slutar vid lunch dag två, i stället för en hel dag. Jag kan förstå arrangemanget om man har långt att åka, men när det i princip är på hemmaplan förstår jag inte vitsen. Jag vill minnas att det ska vara fem mil från tjänsteställe/bostad för att man ska ha rätt till övernattning.

Nu har arbetsgivaren arrangerat och därmed beordrat medarbetarna att övernatta fastän de inte har mer än ett par mil hem. Jag har aldrig förstått vitsen med människor som tycker det är mysigare/bättre att sova i en hotellsäng än hemma i sin egen säng. Vitsen är förstås att arbetstagarna ska umgås på kvällen och kanske även ha kvällspass som avslutas med middag eller att man jobbar en stund efter middagen. Jag kan inte tänka mig att arbetsgivaren kräver att jag ska sova över när jag har så nära hem som ett par mil. Kanske har jag fel, vilken uppfattning har du?

Vad det handlar om är att en arbetstagare skrivit om detta, att hon var på utbildning och hade fått hotellets finaste rum. Då var jag tvungen att fråga hur hon redovisade tjänsteresan eftersom hon inte är utanför femmilsgränsen. En kompis kommenterade då att hon var värd övernattningen. Det är inte övernattningen jag ifrågasätter. Jag behöver inte bry mig eftersom jag inte har med det att göra, men som sagt, jag vet inte varför en hotellsäng lockar mer än den egna. Kanske jobbade de hela natten. Det vet jag inget om.

Årets julvärd är ett populärt val. Jag har inte hört att någon är missnöjd med valet av Sarah Dawn Finer. Hon gillas av alla för att hon sjunger fantastiskt bra och för att hon verkar vara en väldigt mjuk och varm person som har en mycket behaglig röst även när hon pratar. Det blir säkert en trevlig julafton för dem som väljer att titta på teven en stund. Tycker du att det var en bra val av julvärd?

Dagens ord från eftertankeboken är: Att leva ett lojt liv med bekvämlighet som mål är inte vägen till välmående.

Kommentera

