Vecka 46

Fattar du, det är redan vecka 46? Sex veckor, som kommer att gå i ett rasande tempo, sen är året slut. Vad blev det av 2012? Det är inte dags att summera ännu, så det får vänta, bara lite naturbilder för att fräscha upp minnet.

Den härliga våren längst till höger. Sen den fantastiska sommaren i mitten och närmast alla underbara höstfärger på träden.

Katten och jag är lite slöa idag. Tempot är lågt, huvudet är tomt på idéer, solen skiner och ett par damer med stavar promenerar förbi. Det kanske blir fart på tankeverksamheten genom en snabb promenad. Idag blir det ”tipsrundan” utan tips. Jag skulle tro att det är ganska blött eftersom det regnat mycket och det var tips igår och därmed rejält trampat på gångstigen.

Jag har en diskussion med min lokaltidning om innehållet i bladet, som blivit tunnare. Det anser inte tidningen, och undrar vad jag saknar. Jag saknar mer lokalnyheter. Då hävdar tidningen att det inte händer så mycket. Det är ju både bra och dåligt beroende på om det är bra eller dåliga saker som inte hänt. Det mesta finns att hitta på nätet, mycket nyheter såväl inrikes som utrikes får jag genom teven. Tar jag sedan bort tevetablån, börssidan, sporttabellerna ända ner till lingonserien så blir det inte så värst mycket kvar. Det känns som min tidning inte har kreativa reportrar eller reportrar som inte tillåts vara kreativa. Det vet jag inget om.  Som i alla andra sammanhang har tidningen gamla trotjänare som får skriva om lite vad de vill och då bara om byggnader och händelser som skett i residensstaden för länge, länge sedan. Kulturen är bra redovisad i mitt blad och som normal konsument av sportnyheter räcker det och blir över. Alla sportälskare måste vara mer än nöjda med mitt blad.

Den här bilden skickade jag med till redaktionschefen för att friska upp hans minne på hur tom tidningen kan vara, ett helt uppslag (två helsidor) med en bild på två små kusiner som säljer festis och chokladbollar. Visst är det ett bra initiativ men har det så stort värde att det behövde ett helt uppslag?

Jag har börjat överväga att gå ifrån papperstidningen, eller prova lokalkonkurrenten ett tag för att se skillnaden. Diskuterade detta med en väninna igår, som påstår att konkurrenten har vassare reportrar. Det är ju också en miljöaspekt med allt detta papper. Kan jag dra mitt strå till stacken och rädda något extra träd, så kanske jag borde göra det. Det är mycket att ta ställning till. Klarar jag att inte ha papperstidningen bredvid kaffekoppen på morgonen.

Har du papperstidning? Läser du tidningen på nätet? Hur håller du dig uppdaterad på vad som händer och sker, i stort som smått?

 

2 thoughts on “Vecka 46

  1. Jepp, jag har en lokalblaska i pappersform, men läser även på nätet. Vissa artiklar på nätet får man köpa numera. Men jag håller med om att papperstidningen har blivit tunn och innehållsfattig, inte mycket intressant att läsa alls. Och på webben kommer inte nyheterna tillräckligt snabbt, tycker jag…
    Jag har ett antal dagstidningar som jag scannar via webben varje dag, det ingår liksom i jobbet.

    • Vad jag förstår är du väldigt insatt i det allra mesta, snabbare än en vessla med att snappa ut allt och har alltid en nyvässad penna. Dessutom har du massor av humor, trots krämpor av olika slag. Hoppas verkligen du fick lindring idag så du får en trevlig kväll med mat och bio!
      Redaktionschefen och jag har inte samma åsikt om tidningens innehåll. Däremot fick jag medhåll av en annan av hans medarbetare som hade reagerat på samma sätt som jag gjorde, att tidningen var extra tunn efter förra helgen.

Kommentera

