Prat om julfirande

Det finns fortfarande lite löv kvar på en del träd. Jag passar på att njuta av färgprakten.

Det blev en lång, och som vanligt, trevlig pratstund med U. Vi hann äta såväl en nyttig macka som en halv hallonmoussebakelse och flera koppar kaffe. På det här stället har de väldigt gott kaffe, och goda bakverk.

Vi halkade in på julen, och hur vi firar, med vem och var. För tio år sedan firade jag julen alldeles allena. Jag hade valt att göra så. Ene sonen firade hos sina svärföräldrar. Den andre sonen var på andra sidan jordklotet och jag var nyseparerad. Det blev en väldigt bra jul. Jag kände mig inte alls ensam eller ledsen. Det kändes väldigt lätt.

Ända sedan barnen föddes hade jag jobbat som en galning med mat, klappar och stök och med många människor, ibland här, ibland där. Hela köret, med hemlagat allt och hembakat sju sorter minst, pyntat och tjusigt inslagna klappar. Det var precis som det beskrivits av många, vid Kalla Anka säckar mamma ihop i soffan av allt slit. Mannen i den här familjen ängade sig åt betalt arbete med långa arbetsdagar.  Även jag jobbade heltid utanför hemmet. Vartannat år kom hans flickor  och antingen hans föräldrar eller min mamma och hennes sambo. Det var service dygnet runt. När jag stapplade upp på morgonen efter att ha hört att den äldre generationen redan var uppe, möttes jag av hopknycklade dukar, kolapapper, apelsinskal och tomma julmustflaskor och en kortlek eller annat spel. Då hade ungdomarna sutti uppe och spelat mest hela natten, kom till frukost när gamlingarna skulle ha lunch. Så vad är en jul alldeles för mig själv, om inte väldigt lugn och mycket rofylld.

I en annan konstellation firade jag min första jul alldeles ensam. Jag hade räknat med att sambon och jag skulle fira tillsammans. När jag börjar förbereda jullunchen berättar han att han ska åka till sina barn för att fira jul!! Han lämnade mig på julafton, jag fick inte följa med! Redan där borde jag packat ihop men det gjorde jag inte. Därefter har jag tappat intresset för julfirande.

Gubbarna här utanför väsnas idag. De ser ut som rymdgubbar. Alltså har de börjat med saneringen, och började med källarfönstren i min hörna. Under tiden de sanerar mina fönster, då är de inplastade, får jag inte vädra!

Dagen började på gymmet, ja, inte så att jag vaknade där, men efter kaffe och tidningsläsning cyklade jag till gymmet. Det blev ett väldigt bra pass. Nu ska jag ta itu med dagens jobb, om jag inte läser slut ”Vila i frid” för den är så spännande, men jag hinner säkert både läsa och jobba, eller tvärtom.

Dagens ord från eftertankeboken: Vi har alla minst två sidor att visa upp.

2 thoughts on “Prat om julfirande

Kommentera

