Kycklingfötter mm

Oktober blev en blöt månad. Här är det mycket vatten i mossen. Det var en blåsig och kylen dag igår. Det var inte bara jag som pyntade på gravarna. Även kyrkogårdspersonalen var i full gång med att kratta gångarna och göra fint på sitt vis.

På ön finns även ett stort kycklingföretag som vill använda allt på kycklingarna. Fjädrarna skickas till ett företag som använder dem som bränsle. Varje år slaktar kycklingföretaget 20 miljoner kycklingar. Kycklingfötterna vill vi inte ha i Sverige. Dessa exporteras till Hong Kong och andra ställen i Sydostasien. Kina är en hägrande marknad för kycklingföretaget som kan få flera kronor mer per kilo kycklingfötter i Kina än i Hong Kong. Det handlar om 1000 ton kycklingfötter. VDn för kycklingföretaget säger att kineserna friterar kycklingfötterna eller använder dem i grytor, och att han ska äta sin första kycklingfot i Kina. Kycklingvingarna har ingen större åtgång i Sverige. Bara en fjärdedel av vingarna används i Sverige varför det finns 2000 ton kycklingvingar att exportera.

”Fjärilen i glaskupan” går på teve i natt. Det är ett drama som handlar om den franske Elle-redaktören som efter en stroke bara kunde röra ett ögonlock. Han kommunicerade genom blinkningar med ögonlocket. Boken har jag läst för flera år sedan och berördes djupt av den sanna berättelsen. Max von Sydow spelar mannens pappa i filmen. Filmen är från 2007.

Jag ska inte ut och traska bland löven idag. Däremot ska jag gå till biblioteket och en fotofirma för att tanka över lite bilder till foton. Mamma ville ha bilder från gravarna, och det ska hon få. Även min moster ska få några bilder. Det blir en hel del bilder på Stellan också. Här i stan finns det bara en fotofirma kvar vad jag känner till, en riktig där du kan få hjälp med det mesta inom foto. Det är inte så länge sedan jag hade med mig ett gammalt album där jag pekade ut vilket foto jag ville ha en kopia på. Det blev hur bra som helst.

Platsen på julmarknaden är klar. En del kan jag förbereda på en gång, så allt är klart när det är dags. Det är bara kul evenemang på gång som inspirerar och som känns positiva. Feng shuien följer med mig mest hela tiden. Jag har bett konsulten om tips för att det ska bli ännu bättre. Hos en mäklare ingick en timmes styling av huset. Det kom en tjej och gick runt, flyttade lite här och där, lyfte ner en tavla och satt ihop saker två och två. Så mycket bättre det blev med så enkla knep. Jag har försökt tänka på samma sätt, stor och liten, två och två, yin och yang, de fem elementen………….

Helg! Njut av den på ditt vis! Det ska jag göra.

Kommentera

