Kura skymning

Här är degen som blir chokladbollar, och tänk hur stor degen varit innan de färdiga bollarna var rullade! Hon som rullar verkar måttligt road. Det är trots allt kul att se tillverkningen, så vi inte köper ”grisen i säcken”. Chokladbollarna rullas sedan i cocos eller pärlsocker och packas fyra och fyra i påsar. Jag har inte lockats att köpa. Gillar du chokladbollar?

I morse såg jag månen. Den var som fullast i måndags. Natten har varit kall.

Gravlyktorna ska plockas fram, för imorgon ska jag åka runt till kyrkogårdarna och pynta med kransar och ljuslyktor. Det brukar bli så fint. Ett år vid första advent var det så mycket snö att det inte gick att plumsa fram till graven för att gräva fram lyktan.

Imorgon vänder vi blad, till november. I november kan man ”kura skymning”, som är det vackraste uttrycket jag vet. Det hörs vad det är, man får sitta och kura en stund medan mörkret så sakta kommer. Vi får stilla oss lite, ge oss en stunds eftertanke, kanske sammanfatta dagen och ta fram allt positivt som hänt under dagen.

Här utanför är det full aktivitet idag. De vet säkert hur de ska göra för att det ska rulla på i den takt de planerat. Nyss borrades det i väggen ovanför fönstret. Då sprang katten och gömde sig. Samtidigt är hon nyfiken, sträcker fram halsen och kikar. Nu har jag en gubbe som står precis utanför mitt fönster. Han kan se precis vad jag gör. Jag skriver på datorn.

Just nu diskuteras cykelvägar och damer respektive herrar i fotboll, vem ska man satsa på? Cykelvägarna ska göras säkrare, så de slipper korsa bilvägar och stråk där många människor går. Köpenhamn tar man fram som ett bra exempel på hur det kan se ut för cyklisterna. Vi cyklar för att det lätt och bekvämt, inte för miljön, hälsan eller ekonomin, om nu någon trodde det. Det senaste året har jag cyklat väldigt mycket. Jag cyklar för att jag fort kommer dit jag ska. Varför cyklar du?

 

 

4 thoughts on “Kura skymning

  1. Ja, jag gillar chokladbollar och ja, kura skymning är ett av de vackraste uttrycken jag vet. Men nej, jag kommer tyvärr inte upp till pappas grav. 😦

  2. Kura skymning är ett uttryck som min gamla mormor alltid använde och jag tror att det används över hela Sverige.Kura skymning framför kakelugnen är härligt.När hunden fanns gjorde vi det tillsammans. Cykla gjorde jag till jobbet ett tag men så kom jag på att jag fick mer motion av att gå så jag gick till och från jobbet 80 min/dag i 7-8 år. Det saknar jag nu då min motionspromenad är endast ca 3 kiometer ön runt. Man får va glad för det lilla nuförtiden.

    • Jag tror att kura skymning används av oss gamlingar. Fråga dina barnbarn om de vet vad kura skymning är.
      Det var ingen dålig motion du fick under många år. Du har säkert fortfarande nytta av det. Tycker du att tre kilometer är för kort får du väl gå flera varv!
      Ja, det gäller att kunna bli glad för det lilla. Det är inte alla som klarar av att gå tre kilometer.

Kommentera

