Oktober

Första dagen i oktober började med en regnskur. Jag tror att det kommer att vara mest uppehåll resten av dagen. Det passar bra eftersom jag ska cykla in till stan. Min god vän G fyller år i slutet av veckan så jag ska fira henne med lunch. Hon har valt plats, Bibblans god salladsbuffé. Det ser jag fram emot.

Enligt FN har vi två dagar att uppmärksamma denna veckan. Idag är det internationella dagen för äldre och på söndag är det internationella barndagen, och däremellan kommer kanelbullens dag. Jag vet inte på vilket sätt FN tänkt att de äldre ska uppmärksammas. Däremot är det insamlingar för barn genom tevegalor. Visst ska vi satsa på barnen, de är framtiden men vem tänker på de äldre? Såg ett reportage från ett äldreboende på Gotland där personalen tog med de gamla i det dagliga arbetet allt efter förmåga. Någon skalade potatis, någon var ute på en tvåmanscykel och någon sydde. De boenden jag sett, där samlas de boende runt maten. I övrigt sitter de på sina rum eller framför teven i allrummet. Personalen sitter i personalrummet och pratar…………..

Mitt intresse för människor är relativt stort. Jag funderar mycket på hur folk reagerar och vad man reagerar på, vad som kan få en människa att göra precis allt för att få något, saker eller pengar.  Även personer som låter sig utnyttjas gång på gång funderar jag på hur de tänker och varför de utsätter sig för samma sak om och om igen? Någon som har en fundering?

Jag såg många vackra träd under min promenad under söndagen. Det ger många nya tankar och rensar ut gamla under en promenad. I morse var det nya rön om motion, att det är individuellt hur vi svarar på olika motionsformer. Kontentan var i alla fall att vi sitter för mycket, och att vi varje halvtimme bör resa oss för att röra lite på oss. Det kan vi lätt göra genom att hämta lite vatten, en kopp kaffe, byta några ord med grannen, sträcka på oss och ”plocka äpplen” eller hämta en bok.

Vad tycker du om oktober? Är det en bra månad? Bättre än november som väl mest är känt för att vara grå och trist? Oktober är en mittemellanmånad, det kan vara soliga och härliga dagar men det kan också vara väldigt kallt. Det är mörkare men inte väldigt mörkt. Det är inte riktigt dags för glögg och pepparkakor utan mera för höstgrytor efter promenaden.

Dagen ord från motivationsboken: Sikta uppåt och bli motiverad istället för att titta neråt – för då blir du bara yr i huvudet.

2 thoughts on “Oktober

  1. Oktober brukar vara en månad med vackra färger i naturen. Det gillar jag, även om jag nu inte kan vara ute och njuta så mycket pga hälen. Men så saknar jag pappa, för det här är hans födelsedagsmånad och då tänker jag extra mycket på honom.

    • Ja, det är väldigt vackert i naturen. Jag har förstått att du har din pappa mycket kär, och jag förstår din saknad. Själv var jag ju hos min bror med blommor i förra veckan. Hoppas din häl snart blir bättre, för det låter jobbigt att den gör så ont.

Kommentera

