Rattmuff på?

Det är väl en månad till innan vi får tillbaka timmen vi blev av med i våras? Det finns en massa knep för att komma ihåg åt vilket håll klockan ska ställas, och om jag inte minns alldeles fel är med något med rattmuff på, men hur man ska få det till att klockan ska backa vet jag inte. Det kanske inte alls hänger ihop med vintertiden. Armbandsklockan ställer jag aldrig om, jag lägger till en timme, och det funkar hur bra som helst. Jag har aldrig varit någon förespråkare av sommartid. Det är väl jag och korna som protesterar. På våren när vi ställer fram klockan blir det vansinnigt kallt på mornarna, och mörkt. För egen del har jag mer nytta av timmen på morgonen än på kvällen.

Redan nu har jag bytt ut sommartäcket mot duntäcket. Det känns bra. Jag har sovit väldigt bra hela natten. Jag har planerat en cykeltur till biblioteket men regnet verkar sätta käppar i hjulet för det. Visst, jag kan bylta på mig, men allt, precis allt, känns fuktigt och trist när det regnar.

Varje gång det regnar är jag väldigt glad att jag inte har hund, en hund eller flera, som ska rastas oavsett väder, och som skakar av sig när den kommer in. Vädret inbjuder till att sitta inne, i soffan med en filt om benen, en bra film att se på, en god kopp te och en sprakande brasa. Vad kan man mer begära en torsdag i slutet av september?

Det är inte bara skördefest på Öland denna helgen. Det pratas också mycket om bron som fyller 40 år denna helgen. Radion spelar musik som folk som har något minne med bron önskat. I bladet fanns ett reportage om en pojke som föddes i bilen mitt på bron, på väg till BB. Pappan fick stanna bilen, öppna bakdörren där mamman låg och ta emot pojken. Han är nu sex år och kallades från början  för ”Blixten”, men fick namnet Morgan. Bron repareras i stort sett hela tiden, mer eller mindre störande för trafiken. I dagens penningvärde har bron hittills reparerats för en miljard kronor.

Från mitt förråd har jag hämtat fram en låda med nya produkter som ska läggas in i webbutiken. Det ska bli spännande att se vad som finns i lådan. Överst låg en burk med julmotiv, vi får se…………..På stickfronten håller jag på med raggisar till tre-fryaåringar i flickfärger.

Dagens ord från eftertankeboken: Maktlöshet påverkar humör och hälsa.

 

 

 

Kommentera

