Tankar i huvudet på en gumma

Vädret fortsätter att vara grinigt. Då kan vi behöva en fin blomma att titta på. Luktärter är en av mina favoritblommor. I går var det ett reportage i bladet om två damer med varsin kolonistuga. Då kom tanken igen, jag kanske ska ha en kolonistuga med mina favoritblommor men helt utan möss. Grannen var så förbaskad på mössen som ätit upp delar av deras majsskörd. Räcker det med att bara odla blommor? Är det grönsakerna mössen vill ha?

Hörde på radion i går att författaren Haruki Murakami finns med i spekulationerna kring Nobelpriset. Jag har läst flera av hans böcker och tycker de är väldigt bra, kanske är de för tillgängliga för att komma i fråga för Nobelpriset.

Apropå böcker så har jag läst ut Rikard Wolffs bok ”Rikitikitavi”. Han berättar självutlämnande och ibland smärtsamt om sina upplevelser i livet, om familjen, om kärlekar, olika jobbprojekt och om sjukdomar. Jag var på Bokens afton i november förra året. Då var han en av  författarna. Han berättade om sin bok, ja, det gjorde alla författarna. Det var ju liksom därför de var där. Just då lockade den inte till läsning, men nu gjorde den det. Andra författare som var där var Linda Olsson och Viveca Steen. Sen var det en barnboksförfattare och en till, som alldeles försvunnit ur minnet.

Marabou har lanserat en ny stor chokladkaka, vit choklad. Chokladen kommer från kakaobönan, kakaomassa och kakaosmör. Den mörka chokladen består mest av kakaomassa, den ljusa chokladen av kakaomassa och kakaosmör medan den vita chokladen endast är gjord på kakaosmöret. Kakaosmöret är smaklöst, därför tillsätts oftast vanilj, och mycket socker. I mjölkchokladen har man även tillsatt mjölk. Den vita chokladen är i princip fett och socker med smak av vanilj, inte bra för någon. Den mörka chokladen är därför minst fet och har mest smak. Jag brukar köpa mörk choklad därför att den har så mycket smak att det räcker med en liten bit. Sen vill jag inte ha mer. Tidigare i veckan gjorde jag misstaget att köpa en ljus chokladkaka som bara smakade socker.

Efter nian när jag började skolan i Kalmar, i ett inackorderingsrum hos en barnfamilj som behövde pengar genom att hyra ut ett rum i lägenheten. Jag ville inte störa dem i onödan så jag använde aldrig deras kök. Min kost bestod av bullar och chokladkakor utöver skolmaten. På en termin gick jag upp sjutton kilo. Jag vantrivdes med allt, och kanske mest med mig själv. Sedan dess har min vikt gått upp och ner. Förra sommaren nådde jag min toppnotering. När jag klev upp på vågen trodde jag inte att siffran som stod där var min vikt!! Ett tråkigt jobb med ideliga strider med chefen och även då en dålig kost, åt ofta vid skrivbordet. Jag hade ständigt en stor godispåse på skrivbordet som tröst. Blodtrycket var alldeles för högt liksom vilopulsen. Jag mådde skit. Det var då jag satte igång med träningen igen, styrketräning, kondition och yoga. Jag gick ner tolv kilo, har nu gått upp ett par kilo igen men ska ner fem kilo till. Det är för hälsans skull, för att mina kärl inte ska ta stryk. Socker och vitt mjöl försöker jag minimera och i stället öka på med ovanjordsgrönsaker. Även på detta området är det bara jag själv som kan göra jobbet.

I väntan på bebisen och hans mamma ska jag göra ett yogapass. Vad ska du göra?

Dagen ord från eftertankeboken blir: Goda vanor föder positiva tankar.

4 thoughts on “Tankar i huvudet på en gumma

  1. vi har ungefär samma problem Vikten vill inte vara till lags med husse
    meg rönsaker och mörkt bröd är ju en bra början
    Kram

    • Javisst är det en bra början med grönsaker och mörkt bröd. Det är bäst för kroppen om vi kan hålla vikten på en rimlig nivå. Lägg till en frukt eller två är blir det ännu bättre. kram

  2. Å, jag är ju helt såld på Vit choklad, har faktiskt ätit lite både igår och idag… 😳

    Rikitikitavi var jättebra, tyckte jag! Viveca Stens böcker gillar jag också. Jag har hört henne sommarprata en sommar och det var också intressant.

    Skitväder här också, det regnar just nu. Lär väl regna in i lägenheten i morgon när de ska byta fönster…

    • Vilken tur att vi är olika, annars fick ju inte butikerna sälja av allt….
      Jag har för mig att Viveca S var jurist inom Posten innan hon började skriva deckare. Det är många både jurister och läkare som skriver deckare, Åsa Larsson, Karin Wahlberg……
      Det regnar nog inte i morgon, hoppas fönsterbytet går galant. Så härligt med nya fina fönster.

Kommentera

