Ibland kan det kännas,

som om man hade grus i skorna.

I dag fick jag Ölandsbladets Stugextra – specialutgåva till alla fritidshusägare på Öland. Jag sålde mitt hus på Öland 2008. Det var mitt fritidshus fram till 2004, då det blev mitt permanentboende. Efter att ha bläddrat igenom specialutgåvan kan jag lätt konstatera att det fanns inte en artikel värd att läsa, mest annonser inför skördefesten på Öland som alltid är sista helgen i september, och i år alltså 27-30 september. På torsdagen är det invigning av skördefesten. På fredagen har alla som har något att sälja öppet i princip halva natten. Det är bussar, bilar och folk överallt. På lördagen likadant men då i dagsljus. På söndagen avslutas evenemanget och alla tillresta återvänder till sitt med potatis, lök och vad det nu kan vara som lockat mest.

Varje år utser man årets ölandsby. Juryn alternerar mellan norra och södra Öland. Hittills har ingen blivit vald mer än en gång. Avlämnande ölandsby är Köpingsvik som ligger precis norr om Borgholm. Till årets ölandsby valdes Gårdby som ligger på östra sidan nästan rakt över bron (om man alltså kör av bron och fortsätter rakt österut). Ordförande i juryn sitter en f d skolchef som i princip är med i alla jurygrupper överallt, oavsett vad det gäller. Finns det ingen åldersgräns, gräns för hur länge man får sitta i respektive grupp?

Över huvud taget, kommer alla föreningar att dö ut, för sällan är det någon som inte nått pensionsåldern som ingår i styrelsen? Eller kommer intresset för föreningsliv när arbetslivet är över och tiden räcker till för annat arbete? Alla kan ju inte spela boule!

I bostadsrättsföreningen här jag bor ska vi få nya fönster. I en rapport igår meddelade styrelsen att man provmonterar i en lägenhet, och då visar det sig att det finns PCB i de fogar som finns under fönstren. Nu måste det till en sanering i samband med fönsterbytet, vilket både försenar bytet och fördyrar bytet. Jag som hade tänkt strunta i att tvätta fönstren nu eftersom de ändå ska bytas snart!!

2 thoughts on “Ibland kan det kännas,

Kommentera

