Återblick på veckan som gick

Vilken fantastisk vecka! Halva veckan i Stockholm hos den lilla familjen och gosandet med bebisen, helt underbara dagar. Dagen i Mönsterås kommer också att sitta i länge. Det var en fullträff. Loppis i lördags, bra försäljning och kvalitetstid med en kompis. I går avslutades veckan med besök hos en kusin. Han bor i en prästgård (han är inte präst) så jag parkerade som vanligt vid kyrkan. Där stod redan en rad med bilar, så jag trodde att han lockat dit fler än mig. En annan kusin till min kusin, som inte är min kusin, stod också och såg lite vilsen ut. Vi hade samma fundering, vad har han nu kokat ihop? Det visade sig att vi kom före kusinen som fyller 60 år och då åker till Turkiet. Gissa om hon gjorde stora ögon när två av hennes kusiner redan satt och väntade? Vi hade en mycket trevlig kväll med mycket goda (och kaloririka) pajer. Alla önskade vi B och hennes man en trevlig resa.

Är det någon som undrar om mina grannar har kommit hem, så har dom det. För en vecka sedan dök dom upp. Redan första dagen i Kroatien hade mannen halkat i vattnet och slagit upp ett djupt jack i pannan. Efter tre veckor var det ett rejält sår. Det kunde slutat illa eftersom ögat var väldigt nära jacket. Jag har haft fria och ekologiska grönsaker hela sommaren, och har fortfarande både tomater och paprikor kvar.

På vägen hem från Mönsterås körde vi in i Pataholm som är en fantastisk liten idyll precis vid vattnet. L, som tidigare har seglat hade gjort många stopp i Pataholm. Det måste vara rena retreaten att vara där en stund, en dag eller ett par dagar. Till jul har man gammaldags julmarknad. Är det någon som kommer ihåg en sån här gammal brunna, där man sänker ner hinken och vevar upp den med vatten. Nu vrider vi bara på kranen. Förr fick man motion genom det dagliga arbetet.

Ord från eftertankeboken: Glada människor åldras långsammare.

 

Kommentera

